OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Höör ligger mitt i Skåne, har goda tågförbindelser, vacker natur, snart 17 000 invånare och en stadig befolkningsökning. Med omkring 1400 anställda är Höörs kommun den största arbetsgivaren. Många av våra medarbetare pendlar hit.
Som medarbetare i Höörs kommun får du möjlighet att arbeta i en organisation som ständigt utvecklas. Vi sätter stort värde på bemötande och hjälps åt att skapa god arbetstrivsel genom en öppen och konstruktiv dialog, respekt och tolerans gentemot kollegor och medborgare. Hög serviceanda, professionalitet och engagemang utmärker vår organisation.
Vi söker en medarbetare som skall arbeta med integration, bostäder och arbetsmarknadsfrågor. Tjänsten är organisatoriskt förlagd i sektorn för Kultur, arbete och folkhälsa. Arbetet innebär framförallt att arbeta med nyanländas integration och bostadsfrågor.
ARBETSUPPGIFTER
Som integration- och bostadshandläggare arbetar du med kommunens flyktingmottagande och långsiktiga integrationsarbete tillsammans med kommunens integrationsstrateg. I tjänsten kombinerar du administrativt- och operativt arbete inom verksamhetsområdet.
Som integration- och bostadshandläggare har du ett brett ansvarsområde. Du arbetar administrativt och praktiskt med bostäder för kommunens anvisade nyanlända. Tjänsten innebär även att utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt ge nyanlända stöd i det dagliga livet och stötta i arbetet mot ett självständigt liv. Du vägleder och ger stöd i samhälls- och bostadsfrågor. Vid behov stödjer du den enskilde i kontakter med myndigheter och sjukvården.
I tjänsten ingår även att fortlöpande följa upp hur boendesituationen ser ut för olika grupper/individer inom målgruppen och ge arbetsmarknadsstöd. Arbetet bygger på ett nära samarbete inom verksamhetsområdet, såväl internt som externt.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en adekvat utbildning inom integrationsområdet och kunskap om svensk bostadsmarknad. Du kan vara integrationspedagog, socialpedagog eller ha någon annan lämplig utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant.
• Du ska vara ansvarstagande och ha ett genuint intresse för målgruppen
• Du ska känna dig trygg i att hantera stressfyllda situationer på egen hand.
• Du har en god förmåga till samarbete, ett bra bemötande gentemot medborgare, anhöriga, kollegor och andra samarbetspartner.
• Du har kunskap kring hyreslagstiftning och bostadsfrågor.
• Du har datorvana och god administrativ förmåga.
Körkort B är ett krav för tjänsten.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Tjänsten kommer att tillsättas under förutsättning att erforderliga politiska beslut fattas samt att den inte behöver tas i anspråk för internt bruk.
Vi tillämpar löpande urval.
Som anställd i Höörs kommun har du friskvårdspeng som anställningsförmån, vidare tillämpar vi rökfri arbetstid.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.