OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Mångfald, integration och jämställdhet är obligatoriska faktorer i alla beslut. Lekebergs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetar- och ledarskapet präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.
Vi har landsbygdens fördelar med attraktivt boende i naturliga miljöer, ett rikt kultur- och fritidsliv, bra företagsklimat och vi satsar på skolan. Inom vård- och omsorg jobbar vi för trygghet, valfrihet och respekt.
I Lekebergs kommun ska du kunna leva ditt liv som du vill utifrån din bakgrund, nutid och framtid. Med goda kommunikationer är det aldrig långt till det större utbudet i storstaden.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar. Vill du vara med på resan?
Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsmarknads- och integrationsenheten (AMI) ska verka för att nyanlända får hjälp att integreras i svenska samhället och Lekebergs kommun och du ska i din roll arbeta för att underlätta integration samt ta tillvara på nyanländas kompetenser och stärka förutsättningarna för självförsörjning och arbete.
Som Integrations- och arbetsmarknadshandläggare arbetar du med mottagandet av nyanlända familjer och ensamstående. Du planerar, vägleder och samordnar de insatser som underlättar de nyanländas introduktion, integration samt vägar mot självförsörjning.
I ditt uppdrag ingå att stödja individen i etablerings- och bosättningsprocessen. För en lyckad integration krävs ett långsiktigt strategiskt arbete och ett gemensamt förhållningssätt. Varje nyanländ ska utifrån sina egna förutsättningar få professionellt stöd för att så snabbt som möjligt lära sig svenska, komma i arbete och klara sin egen försörjning samt ta del av de rättigheter och skyldigheter som gäller i Sverige. Arbetet innebär både rent operativt arbete som t.ex. stöd i praktiska frågor i etablering- och bosättningsprocessen samt handledning i individens väg mot arbete och självförsörjning. Arbetet kommer att ske i samverkan med övriga funktioner i AMI:s verksamheter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
- har högskole- eller universitetsexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
- har kännedom om och intresse av integrations- och arbetsmarknadsfrågor
- har goda kunskaper i svenska både i tal och skrift
- har kunskaper om myndigheter och andra samhällsaktörer
- har B-körkort
Du har ett stort människoengagemang där förmågan att arbeta med människor med olika bakgrund och förutsättningar är avgörande för att lyckas i uppdraget. Vi söker dig som har en stor förmåga till flexibilitet inför varierande arbetsuppgifter och en förmåga att jobba självständigt. Dokumentation är en självklar del av arbetet.
Vi förutsätter att du har ett positivt förhållningssätt, ett inkluderande synsätt och att du bidrar till en trevlig arbetsmiljö.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Per Gustafsson
0585-489 21