OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tillträde snarast, tillsvidareanställning 100%
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen är en av sju förvaltningar i Östersunds kommun. Förvaltningen har cirka 350 medarbetare fördelat på tre sektorer.
En av sektorerna är Kompetens arbete och försörjning där enhet Försörjning ingår. Inom enheten finns det nybildade teamet BoSol som arbetar med boendefrågor. Från september 2023 kommer även integrationsfrågorna att vara organiserade i det teamet vilket innebär främst mottagande av nyanlända till Östersunds kommun.
Inom team BoSol arbetar socialsekreterare med handläggning och myndighetsutövning av ansökningar om hjälp i anskaffande av bostad, fattar beslut och följer upp boendeärenden. Teamet arbetar vräkningsförebyggande vilket betyder att de följer upp inkomna handlingar om hyresskulder och störningar. I arbetsuppgifterna ingår även att handlägga kortvariga ärenden av ansökan om ekonomiskt bistånd.
Arbetsuppgifter:
BoSol- teamet behöver nu förstärkas med en assistent.
I uppdraget ingår att ta emot nyanlända vid ankomst och hjälpa dem att installera sig i sitt nya boende, boendeintroduktion och viss del av samhällsintroduktion samt bistå handläggare i praktiska sysslor i boendeärenden. Anställningen innebär ett nära arbete med såväl handläggare i teamet som klienter och du finns där som en trygg och hjälpande hand. Du finns till som socialt och praktiskt stöd initialt i integrationsprocessen. Arbetet som assistent kan spänna över ett brett område med både praktiska och teoretiska arbetsuppgifter till exempel att hjälpa till vid in- och utflytt, inköp av bohag samt enklare administration. Rollen innebär också samarbete med andra myndigheter, skolor, föreningar med flera.
Även andra arbetsuppgifter kan förekomma.
Kvalifikationer:
För att trivas med detta jobb tror vi att du är lite av en allkonstnär. Du tycker mycket om att möta och vägleda människor samtidigt som du är praktiskt lagd och trivs med dessa arbetsuppgifter. Vissa arbetsuppgifter är fysiskt krävande.
Du förväntas vara flexibel, serviceinriktad, noggrann, pålitlig och positiv. Vill bidra till att såväl handläggarna i teamet avlastas i de praktiska delarna av uppdraget som att medborgarna får det stöd de behöver. Du finns till förfogande där du behövs.
Du som söker har minst gymnasiekompetens.
B- körkort och datavana är ett krav.
Du pratar och skriver obehindrat på svenska. Ytterligare språkkunskaper i arabiska, tigrinja med flera är meriterande.
I vissa undantagsfall kan tjänstgöring utanför kontorstid förekomma, till exempel ankomster kvällstid vid flyktingmottagande.
Personlig lämplighet, vana vid liknande arbetsuppgifter är meriterande.
Intervjuer sker löpande under ansökningstiden
Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju.
Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.
Välkommen med din ansökan!