OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Åre kommun tar sedan 2006 emot flyktingar och andra skyddsbehövande personer och har en överenskommelse med Migrationsverket om ett mottagande av 25 personer årligen. Integrationsservice i Åre har till uppgift att bistå dessa personer med ekonomiskt stöd och tillhandahålla information om det svenska samhället under en 24 månaders period för att underlätta nyanländas etablering i samhället och på den svenska arbetsmarknaden. I dagsläget består verksamheten av en integrationssamordnare och två integrationsassistenter. Som handläggare kommer du att få en viktig administrativ roll, då verksamheten befinner sig i en utvecklingsfas. Då vi är en liten personalgrupp är samarbete och en gemensam vision A och O i det dagliga arbetet och vi förutsätter att du delar denna syn. Som integrationshandläggare kommer du: Vara direkt underställd integrationssamordnaren Tillsammans med integrationssamordnaren bygga upp ett administrativt system för verksamheten Sköta sedvanlig administration som ansökningar till Försäkringskassan och ha telefonkontakt med myndigheter och andra samhällsaktörer i olika klientärenden Vara behjälplig vid tolksamtal Kvalifikationer: Samhälls- eller beteendevetenskaplig utbildning alternativt socionomexamen Erfarenhet av klientarbete God dokumentationsvana Kunskaper i administrativa system Erfarenhet av myndighetsutövning Intresse för och kunskap om flykting- och migrationsfrågor Körkort Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Som person ser vi gärna att du: Har lätt för att samarbeta både internt och externt Har god prioriteringsförmåga Har känsla för organisation Är positiv Är intresserad av verksamhetsutveckling