Integrationssamordnare

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen - En samlande kraft!
Länsstyrelsen är en statlig myndighet som arbetar direkt under regeringen. Vi är en viktig länk från regering, riksdag och centrala myndigheter till medborgare och kommuner. Vi som jobbar på Länsstyrelsen har många olika arbetsuppgifter - vi ger råd och information, kontrollerar verksamheter och ser till att lagar och riktlinjer följs, men ger också tillstånd och bidrag och prövar överklaganden av kommunala beslut. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer.
I vårt arbete värnar vi om rättssäkerhet, öppenhet, likabehandling och god service. Arbetsplatsen ligger centralt i Örebro och vi är idag drygt 190 anställda.



Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen söker ett antal Integrationssamordnare till enheten Social hållbarhet med placering inom avdelningen Stöd och Samordning, under förutsättning att regeringen fattar beslut och att medel beviljas.
På Länsstyrelsen är det idag tre medarbetare som ansvarar för sakområdet Integration och nu behöver vi förstärka vår personalresurs med tanke på aviserade uppdrag under hösten 2016 och 2017. 

Länsstyrelsens uppdrag är att verka för att det finns beredskap och kapacitet hos kommunerna att ta emot nyanlända flyktingar och ensamkommande barn. Länsstyrelsen ska också verka för regional samverkan mellan kommuner, statliga myndigheter och andra relevanta aktörer i planering, organisering och genomförande av insatser. Regeringen aviserar i vårpropositionen att länsstyrelserna även skall ta ansvar för organiserad sysselsättning i syfte att stärka asylsökandes kunskaper och för andra etableringsfrämjande åtgärder.
Som integrationssamordnare förväntas du självständigt kunna föra dialog med kommunerna om mottagande av flyktingar och ensamkommande barn. I arbetet ingår också många externa kontakter, t e x Arbetsförmedlingen och Migrationsverket. Du måste ta aktiv del i arbetet med att utveckla samverkan och samordning mellan olika regionala aktörer och bidra till verksamhetsutveckling i grupper och nätverk inklusive myndigheter och civilsamhället.

I uppgifterna ingår också att aktivt medverka i uppföljning av verksamheten, att leda vissa processer och att delta och ansvara i handläggning, t ex fördelning av utvecklingsmedel. Du behöver kunna inhämta och bearbeta information för att kunna följa upp, analysera och utvärdera insatser och resultat samt presentera sammanställningar och slutsatser. Ett ekonomiskt- och budgetansvar förekommer i samband med olika aktiviteter.
 

Kvalifikationer


• Du ska ha högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, statskunskap, juridik, social-, beteendevetenskaplig eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Du bör ha erfarenhet och kunskap av utvecklingsarbete, att leda och driva samverkan och processer
• De är meriterande om du har erfarenhet av integrations och migrationsfrågor inom statlig eller kommunal sektor eller arbete från civilsamhälle/civilsamhällesfrågor
• Meriterande är också utbildning eller erfarenhet av webbarbete och kommunikation
• Erfarenhet av politiskt styrda organisationer är också meriterande

Du är:


• Systematisk, strukturerad och välorganiserad
• Lugn, stabil och prestigelös
• Självgående, självständig och utåtriktad
• Öppen, tillmötesgående och kommunikativ, lätt för att samarbeta
• Drivande och kunna utveckla arbetssätt och processer

Det är också viktigt att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort för bil krävs.
 

Anställningen
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning 
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Tidsbegränsad t o m: 31 oktober 2018
 

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 29 augusti 2016.

Övrigt


Länsstyrelsen arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Lena Berglund, Avdelningschef
019-19 30 97
Nanny Andersson Sahlin, SACO
019-19 30 29
Åsa Ödman, ST
019-19 38 05
Magnus  Ekelund, Enhetschef
010-224 83 80
Åsa Ödman, ST
010-224 84 41
Nanny Andersson Sahlin, SACO
010-224 84 62
Katarina Nyberg, Enhetschef
010-224 83 09
Julia Arnér, Arkivarie
010-224 83 01
Jenny Gånge, SACO
010-224 83 04
Christine Malm, ST
010-224 82 48

Sammanfattning

Besöksadress

Stortorget 22
None

Postadress

None
None

Liknande jobb


Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024

Handläggare till Barn-och ungdomskontoret

Handläggare till Barn-och ungdomskontoret

22 november 2024