OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme.
Krokoms kommun gör plats för växtkraft. Vi erbjuder en fristad för människor som söker skydd undan krig och förföljelse och samtidigt ser vi våra nyanlända flyktingar som en resurs, vi vill att de ska arbeta här, få ett nätverk här och vilja bo kvar i vår kommun. Nu söker vi dig som brinner för dessa mål.
Krokoms kommun har en överenskommelse med Länsstyrelsen om flyktingmottagande sen slutet av 80-talet. Kommunen tar emot olika kategorier flyktingar som har uppehållstillstånd, i kommunen finns också närmare 300 asylsökande flyktingar som bor i Migrationsverkets boenden.
Vår verksamhet växer och står inför nya utmaningar, vi söker dig som vill utgöra en viktig del i att utveckla vårt integrationsarbete.
Arbetsuppgifter
Du är chef för våra integrationsassistenter, just nu en grupp på fem personer, du leder träffar med arbetslaget och har ansvar för personal, verksamhet och ekonomi.
Du samverkar med en rad olika aktörer som till exempel Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och utbildningsanordnare, för att säkerställa att de nyanlända får en väl fungerande introduktion i kommunen.
Du bygger ett gott samarbete med föreningsliv och eldsjälar och hittar vägar att stötta dem i deras arbete.
Du representerar Krokoms kommun i olika grupper och nätverksträffar.
Du tar initiativ till och ansvarar för projekt.
Du ingår i integrationschefens ledningsgrupp, tillsammans med enhetschefer för våra boenden för ensamkommande flyktingbarn och vår administrativa samordnare.
Du kommer att få en gedigen introduktion då vår erfarna integrationssamordnare kommer att arbeta parallellt med dig fram till sin pension under vårterminen 2016. Du får inledningsvis chefshandledning och har visst stöd med schemaläggning och ekonomi.
Kvalifikationer
Du har chefs- eller arbetsledarerfarenhet, samt erfarenhet av och stort engagemang för integrationsfrågor. Du har akademisk utbildning inom område med relevans för arbetet.
Som person tror vi att du är kreativ och lösningsinriktad. Du har mycket god social förmåga och är en skicklig nätverkare. Du trivs i händelsernas centrum och gillar utmaningar. Du är öppen och engagerad i ditt arbete och har förmågan att inspirera, motivera och leda medarbetare genom förändring. Du har god självkännedom och empatisk förmåga.
Körkort är ett krav.
Meriterande är erfarenhet av att leda projekt.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Upplysningar
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde 1 september eller enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag 2015-06-01.
Kontaktpersoner
Elisabeth Wickzell, Integrationschef, 0640-162 54
Karin Blom integrationssamordnare, 0640 ? 162 43
Rahele Staffansson, Vision 0640 ? 162 42