OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och göra vardagen enklare för många svenska företag och företagare för att de ska kunna utveckla sin affär och skapa tillväxt? På Tillväxtverkets avdelning Förenkling jobbar vi med att skapa morgondagens digitala myndighetskontakter.
På enheten Tjänsteutveckling ansvarar vi bland annat för att bidra i utvecklingen av innehåll och tjänster på verksamt.se. Tillväxtverket utgår alltid från företagens behov och använder moderna metoder för det, såsom tjänstedesign och agila utvecklingsmetoder.
Om tjänsten
Du kommer att delta i utvecklingen för att förenkla företagens myndighetskontakter genom digitalisering med fokus på utveckling av tjänsteutbudet på företagarsajten verksamt.se. I rollen ingår att arbeta strategiskt med ramverk och regler för hur digitala tjänster ska fungera utåt: processer, navigation, flöden, roller, vyer med mera. Det rör både befintlig och ny funktionalitet. Som internationsdesigner är du expert på hur vi kan förenkla interaktionen med våra kunder, där du bidrar till att utveckla upplevelsen utifrån ett kundbehovsdrivet arbetssätt. I arbete ingår att mäta och analysera användares beteende och upplevelse i syfte att utveckla och leverera användarvänliga system och digitala tjänster.
Arbete med att utveckla verksamt.se och ett digitalt ekosystem sker inom ramen för regeringens strategi för förenkling, livsmedel och digitalisering. I rollen ingår exempelvis att leda och delta i användarintervjuer, bidra till kundinsikter, bidra till att ta fram koncept och prototyper och dela i nyutvecklingen och utformningen av digitala tjänster. Det sker bland annat inom Tillväxtverkets regeringsuppdrag 2020-2025 inom livsmedelsstrategin att för några centrala grenar inom livsmedelskedjan att skapa tjänster för att sammanhållna guidade processer och för samlad information till uppgiftslämnaren om hur ärenden fortskrider.
Du kommer att medverka i kommunikationsinsatser inom enhetens område både internt och extern. Resor i tjänsten förekommer. Placeringsort är Stockholm.
Vi söker dig som har:
• högskole-/universitetsutbildning inom informatik/interaktion och eller gränssnittsutveckling eller motsvarande yrkesutbildning
• minst tre års aktuell erfarenhet av interaktionsdesign eller gränssnittsutveckling
• goda kunskaper om regler och riktlinjer för webbapplikationer
• erfarenhet av design och standarder inom ramverk för webb
• god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift
Följande är meriterande:
• erfarenhet av användardriven utveckling
• erfarenhet av metoder för att testa användarbarhet genom prototyper
• erfarenhet av arbete med WCAG 2.0 och metoder för manuell och automatiserad granskning av "tillgänglig webb" enligt W3C
• erfarenhet av att förenkla företag eller medborgares kontakter med myndigheter eller kommuner
• erfarenhet av att kunna leda arbetet med att omsätta verksamhetens behov till digitala lösningar utifrån möjligheterna med befintlig och ny teknik
• erfarenhet av att leda möte och workshops enligt olika metoder anpassade efter deltagarnas behov samt av att jobba med metoder för användardriven utveckling, exempelvis tjänstedesign och i agila team
Som person söker vi dig som är mål- och resultatinriktad och innovativ. Du är även kundorienterad, relationsskapande och har god kommunikationsförmåga.
Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare.
Anställningsform och sista ansökningsdag
Anställningen är en tillsvidareanställning. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Sista ansökningsdag är den 15 mars.
Mer information och kontakt
För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta enhetschef Anders Nyström, tel 08-681 92 60. Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-strateg Ca-rola Olofsson, tel 08-681 9107. Fackliga företrädare är Örjan Johansson, Saco, tel 080681 9380 och Johan Thorell, ST, tel 08-681 6601. Vi arbetar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen kommer att innehålla urvalsfrågor, tester, intervjuer samt referenstagning.
Vi sitter centralt i Stockholm i moderna lokaler där du dagligen väljer plats utifrån dina arbetsuppgifter. Tillväxtverket eftersträvar ett arbetssätt där digitala och tekniska lösningar underlättar det dagliga arbetet. Här kan du läsa mer om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder. Vi har även ett publikt intranät. Välkommen att läsa mer på våra medarbetarsidor.
Tillväxtverket vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet.
Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid!
I denna rekrytering har Tillväxtverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller säljare.