OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med om ett spännande projekt hos vår kund där du kommer få en nyckelroll i arbetet att förbättra den finansiella rapporteringen. Vår kund är en välkänd aktör inom försäkringsbranschen och uppdraget är på interimsnivå och förväntas pågå i sex månder.
För en av våra kunders räkning söker vi nu en driven Interim Business Controller med stark kompetens inom rapportering och finansiell analys. Vår kund är verksamma inom försäkring och det är därför ett krav att du har branscherfarenhet och kan försäkringsterminologin.
För att trivas i rollen och snabbt komma in i uppgifterna och leverera utifrån vår kunds förväntningar tror vi att du är en senior Business controller med viss redovisningsbakgrund och kunskap i IFRS. Då arbetet till viss del angränsar till IT är det viktigt att du är en teknisk person med god systemkunskap och förståelse för digitaliseringsprojekt. Du bör också vara väl bevandrad inom olika BI-system.
Ansvarsområden
Rollen som Business Controller innebär ett övergripande ansvar för projektet att förbättra den finansiella rapporteringen. Detta genom att bygga in ett 40-tal rapporteringsmallar i vår kunds BI-system. Det handlar således även om att få in olika bokningar i vår kunds data wearhouse-miljö och säkerställa att systemet exempelvis får korrekta omräkningar och skatteberäkningar. Du behöver inte själv kunna bygga rapportverktyget utan snarare kravställa mot IT-konsulterna om vad som behövs i systemet. Du ska också arbeta med att få in kassaflödesanalysen i BI-systemet samt att IFRS-regelverket efterlevs.
Om rollen
Vår kund är en välkänd aktör inom försäkring och nu behöver de en projektkonsult inom Business control. Rollen är en brygga mellan controllerenheten och IT för att kravställa en ny omfattande rapportering. Det kommer att handla om vilka beräkningar som ska göras, vilken data som behövs och hur det ska presenteras samt vilka analysmöjligheter som ska kompletteras med.
Vår kunds ekonomifunktion består av en litet och sammansvetsat team så du behöver vara lättsam och ha en positiv inställning. Du förväntas också vara delaktig och ge input i frågor som rör både den digitala utvecklingen och verksamheten i stort.
Lämplig bakgrund
För att snabbt komma in i rollen och kunna trivas ser vi att du har ekonomutbildning på universitetsnivå eller motsvarande. Du behöver ha några års arbetslivserfarenhet av arbete inom redovisning och sedan cirka fem års erfarenhet som Business controller. Det är viktigt att du har åtminstone ett års erfarenhet inom försäkring. Du bör beskrivas och uppfattas som analytisk och ansvarsfull. Du behöver vara driven och självgående samt ha mycket god kunskap i en rad olika BI-verktyg.
Vi förutsätter även att du är obehindrad i engelska och svenska, både i tal och, skrift samt att du är en stark användare av Excel.
Ansökan
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig Konsultchef Emma Hultberg på 0766471641. Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Sista ansökningsdag är 2021-05-15.
Tänk på att din ansökan inte ska innehålla uppgifter kring hälsa, medborgarskap, sexuell läggning eller medlemskap i fackförening. Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post.
Varmt välkommen med din ansökan!
För information om hur vi behandlar kandidaters personuppgifter se vår integritetspolicy: https://sjr.se/gdpr/integritet... (https://sjr.se/gdpr/integritetspolicy/)
Konsult hos SJR
Att arbeta som konsult hos SJR innebär att du blir en del av en dedikerad organisation med kompetens att ge dig perfekta förutsättningar att utvecklas både inom din yrkesroll och på ett personligt plan. Du får tillgång till vårt stora nätverk av intressanta företag och uppdragsgivare och därmed en unik möjlighet att ta din karriär till nästa steg.
Vi på SJR bryr oss om vår personal och tillsammans med oss får du en långsiktig partner som ger dig trygghet och stöd. Vi är lyhörda för dina behov och du kommer att ha en nära relation med din konsultchef som hjälper dig med dina utmaningar.
Om företaget
SJR in Sweden (SJR) är ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Ända sedan starten 1993 har vi varit specialiserade inom såväl personlighetsbedömning som de områden vi rekryterar till, vilket ger oss en unik förmåga att utifrån högt ställda krav matcha rätt kompetens med rätt uppdragsgivare. Vi erbjuder specialistkompetens inom Finance, HR, Supply Chain och IT.
SJR är idag cirka 550 medarbetare med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Uppsala. Koncernen består av moderbolaget SJR in Scandinavia AB med dotterbolagen SJR in Sweden AB, Ogunsen AB, SJR IT AB och WES AB.
Titel: Business controller inom BI och försäkring
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Vinnersten
Magnus Mellborg
Karin Fors
031-333 54 75
Liza Dahlin
0766-471620
Liina Fagerberg
031-750 33 91
Caroline Karlsson
031-333 54 71
Charlotte Jerleke
Magnus Mellborg
+46 766 47 16 18
Rebecca Dellborg
+46 70 471 59 02
Amanda Karlsson
031-333 54 88