OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Intressant uppdrag som ekonomichef på Luftfartsverket i Norrköping
Om uppdraget
LFV är i behov av en interim chef för enheten Ekonomi. Enheten Ekonomi ansvarar för ekonomisk planering, redovisning, uppföljning och rapportering av ekonomiska transaktioner. Den utför den ekonomiska redovisningen åt LFV och dess dotterbolag. Enheten Ekonomi sammanhåller vidare verksamhetens arbete med planering, budgetering, prognos, analys och rapportering av ekonomiska transaktioner. Enheten är också ett stöd till verksamheten i verksamhetsplanering och uppföljning, ekonomiska frågor samt bistår med bland annat kalkyler och andra underlag som krävs för styrning, ledning och uppföljning. Enheten består av enhetschef, 9 redovisningsekonomer och 13 controllers inklusive en teamleader för respektive grupp.
Plats: Uppdraget ska utföras på plats i Norrköping vid LFVs huvudkontor.
Uppdragstid: Start snarast. Uppdraget gäller tom 2024-04-30
Omfattning: Heltid 100%
Mer information om LFVs verksamhet finns på LFVs hemsida www.lfv.se (http://www.lfv.se).
Dina arbetsuppgifter
Du kommer som interim chef för enheten Ekonomi ha verksamhets-, budget- och personalansvar för enheten samt ansvarar för att verksamheten bedrivs så effektivt som möjligt. Chefen ansvarar för utförandet av verksamhetsplanering, ekonomisk planering, redovisning, uppföljning och rapportering av ekonomiska transaktioner. Enheten utför den ekonomiska redovisningen åt LFV och dess dotterbolag. Enheten sammanhåller också verksamhetens arbete med planering, budgetering, prognos, analys och rapportering av ekonomiska transaktioner. Enheten är även ett stöd till verksamheten i verksamhetsplanering och uppföljning, ekonomiska frågor samt bistår med bland annat kalkyler och andra underlag som krävs för styrning, ledning och uppföljning.
Du som interim chef för enheten Ekonomi ansvarar bl.a. för att:
- Leverera fakturering, leverantörs- och kundreskontra, löpande redovisning och bokslut
- Identifiera nya och ändrade lagkrav inom ansvarsområdet och vid behov ta fram förslag på interna styrande dokument samt ansvara för uppdatering av dessa
- Ta fram förslag på interna styrande dokument inom ansvarsområdet samt uppdateringar av dessa inom ramen för befintliga resurser omhänderta övriga uppdrag från Koncernfunktion Styrning och ekonomienheten Ekonomistyrning, och vid identifierade gränsdragningsfrågor, samråda med Koncernfunktion Styrning och ekonomienheten för Ekonomistyrning
- Delta i Ledningsgruppen för Gemensamma tjänster
- Rapportera till Direktör för Gemensamma tjänster samt medarbetare (Controller, redovisningsekonomer och teamledare)
Dina kvalifikationer
- Du ska ha flerårig erfarenhet som chef inom ekonomi (controllerchef, ekonomichef, redovisningschef, CFO)
- Du ska ha dokumenterad erfarenhet av verksamhets-, budget- och personalansvar
- Relevant akademisk examen inom ekonomi eller likvärdig arbetslivserfarenhet
- 5-10 års aktuell erfarenhet inom ekonomi
Det är meriterande om du som konsult har erfarenhet av att:
- Ha arbetat inom statlig eller offentligt reglerad verksamhet eller annan stor organisation
- Ha goda kunskaper i engelska i tal och skrift
Personliga egenskaper för att lyckas i rollen som enhetschef Ekonomi:
- Samarbetsförmåga
- Initiativtagande
- Resultatorienterad
- Kommunikation i tal och skrift
- Flexibel
- Mycket god förmåga att planera.
Vi kommer att lägga vikt vid personliga egenskaper.
Resor kan förekomma. Ingen ersättning medges för res- eller logikostnader, restid eller traktamente för resor till eller från placeringsort för tjänsten.
Denna konsulttjänst kräver att säkerhetsskyddsavtal tecknas med leverantören för att kunna leverera denna konsulttjänst till LFV.
Vad vi erbjuder dig
Som konsult på Bemannia erbjuder vi dig en nära kontakt med din konsultchef och en möjlighet till fler uppdrag via oss. Hos oss får du utvecklas på lärorika arbetsplatser och känna att din kompetens kommer till nytta.
Om ansökan
Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag, 2023-10-03.
Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare, Peter Stavling, peter.stavling@bemannia.se.
För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss under kontorstid på 070 150 54 00.
Bemannia är ett publikt och svenskägt bemannings- och rekryteringsföretag som tillhandahåller kompetent och kvalificerad personal genom uthyrning, rekrytering och personalentreprenader inom Organisation & Ledarskap, PR & Information, Marknad & Sälj, Ekonomi, Juridik, HR & Personal, Fastighet & Teknik, IT & Data samt Kontor & Administration. Bemannia har ramavtal med merparten av Sveriges Myndigheter och Sveriges kommuner, dess förvaltningar och bolag. Bemannia är medlem i Kompetensföretagen och är ett auktoriserat Bemanningsföretag och Rekryteringsföretag samt har kollektivavtal med Unionen, Akademikerna, SEKO samt LO och Hotell- och Restauranganställdas förbund. Bemannia är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015, Ledningssystem för kvalitet, SS-EN ISO 14001:2015, Miljöledningssystem - krav och vägledning, SS-ISO 45001:2018, Ledningssystem för arbetsmiljö och SS-ISO/IEC 27001:2013 Ledningssystem för informationssäkerhet
Ledningen för bolaget har varit verksam i branschen i 40 år.
Kontaktpersoner på detta företaget
Annahita Yassarati
Kristina Fransson
Alexandra Lindholm
Linda Solini
Malin Strandberg
Lisa Målberg
David Målsäter
Madeleine Fransson
08 – 122 00 450
Antonia Rodhe
Erika Hansson