Interim Chief Commercial Officer sökes till expansiv bransch

Interim Chief Commercial Officer sökes till expansiv bransch

Arbetsbeskrivning

Om Midsummer

Midsummer grundades 2004 och är en börsnoterad solpanelstillverkare baserad i Stockholm, Sverige. Företaget har utvecklat egen teknologi som möjliggör innovativa överlägsna solpaneler som är lätta, mycket flexibla och robusta, med ett ultralågt koldioxidavtryck. Efter att framgångsrikt ha avslutat en finansieringsrunda och med en ny fabrik i Italien som ökar produktionen under 2023, planerar företaget att expandera snabbt, med fokus på att bygga en stark europeisk kundbas. Företaget söker därför en Chief Commercial Officer för att leda denna expansion.

Övergripande syfte

- Att leda Midsommars kommersiella expansion över Europa

- För att säkerställa en robust intäktstillväxt i linje med affärsplanen, bygga en stark kundbas

- Att ta Midsommars kommersiella organisation till nästa nivå

- Bidra till den övergripande utvecklingen av midsommar

Ansvar

- Direkt ansvarig för intäkter och bruttomarginal (KPI:s intäktstillväxt, affärer på böcker och bruttomarginal)

- Gemensamt ansvarig för det övergripande företagets P&L som en del av ledningsgruppen (KPI EBIT)

- Förfina Midsommars kommersiella strategi, vilket återspeglar en aggressiv kommersiell tillväxt och kundbasexpansion över hela Europa

- Definiera konkreta försäljningsmål och driva teamet att nå mål

- Bygga och hantera en effektiv kommersiell organisation, inklusive supportfunktioner, och hantera och motivera detta team att leverera på mål (KPI-medarbetartillfredsställelse)

- Bygga kommersiella standardiserade kommersiella operativa verktyg och processer såsom budgetar, försäljningspipeline, rapportering och prognoser på kvartals- och årsbasis

- Bygga och hantera relationer med nya nyckelkonton (KPI antal nyckelkonton / andel av plånboken)

- Förfina och förstärka Midsommars värdeerbjudande gentemot kunder

- Förbinda kundbehov och branschtrender till tekniska avdelningen för produktutveckling

- Personalansvar för KAM-team

Krav

-
10+ års erfarenhet av kommersiella ledande positioner i B2B-industrier, med en dokumenterad meritlista av att bygga/växa ett företag

- Erfarenhet av att bygga/omvandla en kommersiell organisation

- Entreprenörskap och kan-göra-tänkesätt för att bygga en kundbas från grunden

- Högt driv med bias to action

- Förmåga att både tänka konceptuellt och vara hands-on i att driva försäljning när företaget skalar kommersiellt

- Lämplighet att utveckla övertygande kunderbjudanden när företaget utökar sin produktportfölj och kundbas till nya segment

- Förmåga att noggrant hantera flera uppgifter och projekt i en miljö med högt tempo

- Universitetsexamen

- Erfarenhet från bygg-/byggnadsmaterial eller förnybar energiverksamhet är mycket önskvärt

- Internationell erfarenhet (t.ex. att hantera stora internationella nyckelkonton) är mycket önskvärt

- Flytande engelska med ytterligare språk som en bonus

Du som är egen företagare är mycket välkommen att söka tjänsten

Vad vi erbjuder dig

Som konsult på Bemannia erbjuder vi dig en nära kontakt med din konsultchef och en möjlighet till fler uppdrag via oss. Hos oss får du utvecklas på lärorika arbetsplatser och känna att din kompetens kommer till nytta.

Om ansökan
Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.

Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare.

För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss under kontorstid på 08-84 53 00.



Bemannia är ett publikt och svenskägt bemannings- och rekryteringsföretag som tillhandahåller kompetent och kvalificerad personal genom uthyrning, rekrytering och personalentreprenader inom Organisation & Ledarskap, PR & Information, Marknad & Sälj, Ekonomi, Juridik, HR & Personal, Fastighet & Teknik, IT & Data samt Kontor & Administration. Bemannia har ramavtal med merparten av Sveriges Myndigheter och Sveriges kommuner, dess förvaltningar och bolag. Bemannia är medlem i Kompetensföretagen och är ett auktoriserat Bemanningsföretag och Rekryteringsföretag samt har kollektivavtal med Unionen, Akademikerna, SEKO samt LO och Hotell- och Restauranganställdas förbund. Bemannia är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015, Ledningssystem för kvalitet, SS-EN ISO 14001:2015, Miljöledningssystem - krav och vägledning, SS-ISO 45001:2018, Ledningssystem för arbetsmiljö och SS-ISO/IEC 27001:2013 Ledningssystem för informationssäkerhet

Ledningen för bolaget har varit verksam i branschen i 40 år.

Kontaktpersoner på detta företaget

Annahita Yassarati

Kristina Fransson

Alexandra Lindholm

Linda Solini

Malin Strandberg

Lisa Målberg

David Målsäter

Madeleine Fransson
08 – 122 00 450
Antonia Rodhe

Erika Hansson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bemannia
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 januari 2023
  • Ansök senast: 9 juli 2023

Besöksadress

Sveavägen 155, Stockholm
None

Postadress

Sveavägen 155
Stockholm, 11346

Liknande jobb


28 november 2024

Client Partner - Manufacturing

Client Partner - Manufacturing

28 november 2024

Säljchef

27 november 2024