Interim CIO till Region Stockholm

Interim CIO till Region Stockholm

Arbetsbeskrivning

Interim CIO rapporterar direkt till förvaltningschef och stödjer förvaltningschefen i utveckling av organisationens interna it-stöd strategiskt, organisatoriskt och operativt.

Interim CIO får i uppdrag att skapa en bild av nuläge och framtidsvision för förvaltningens it-stöd. Utreda lämplig organisering av it-stöd och beställarorganisation inom förvaltningen samt definiera den fortsatta/framtida CIO-rollen inom förvaltningen.

Uppdraget ska leda till att serviceförvaltningen får en stärkt bättre styrning och ett it-stöd som bättre motsvarar verksamhetens och ledningsarbetets behov. Interim CIO ska också vara ett stöd till förvaltningens ledning att driva förändring av it-stöd i nuvarande organisation.

I uppgifterna ingår att:

- Formulera en sammanhållen och specifik målbild för det interna it-stödet i serviceförvaltningen på lång och kort sikt
- Se över planering, arkitektur och systemmiljö i syfte att stödja ledningsgruppens förändringsagenda för organisationen.
- Tillsammans med interim CFO och ekonomichef samt berörda avdelnings och enhetschefer se över hur systemstödet kan effektiviseras och förenklas
- Ta fram förslag till modell för styrning av det interna it-stödet utifrån verksamhetens mål (it business alignment)
- Se över beställarstruktur för förvaltningens eget behov av grundläggande it (pc, telefoni, mobila lösningar med mera.)
- Ta fram förslag till anpassningar av organisation för effektivare it-verksamhet inom serviceförvaltningen


Krav bakgrund

- Lämplig akademisk examen
- Längre erfarenhet av arbete som CIO/IT-direktör i större organisation (>1 mdr i omsättning)


Krav erfarenhet

Lämpliga kandidater bör ha erfarenhet av flera eller de flesta av följande frågor:

- Framtagande och implementation av it-strategier och långsiktiga planer för komplex it organisaiton
- Arbetet med målbild för it, it-arkitektur och systemintegrationer
- Beställare/förvaltare av it-stöd för administrativa processer, affärsverksamhet och tjänsteproduktion
- Organisationsutredningar inom it-organisation



Uppdragets löptid: Start snarast möjligt. Uppdraget beräknas pågå i 6 månader med möjlighet till 3+3 månaders förlängning.

Bakgrund

Serviceförvaltningen i Region Stockholm har cirka 700 anställda och omsätter omkring 1,6 miljarder kronor per år. Förvaltningen har tillkommit genom sammanslagning av olika verksamheter som har olika grad av erfarenhet av arbete med tjänsteutveckling och tjänsteprissättning. Vissa delar av verksamheten har historiskt inte tagit betalt för tjänster, medan andra delar redan har modeller som är mer komplexa än de förvaltningen idag har behov av.

Grundläggande för att förvaltningen ska kunna drivas framåt är att det finns enhetliga modeller för ekonomisk styrning, som är tillräckligt enkla för att såväl kunder som egna medarbetare ska kunna förstå hur förvaltningen styrs ekonomiskt och vad som ligger till grund för prissättningen. Det finns också ett starkt behov av att öka transparensen i prissättningen, och att utveckling kriterier för hur priser ska sättas som är enkelt tillämpbara inom förvaltningen, samt kända och accepterade av övriga Region Stockhom.

I den styrmodell som implementeras i förvaltningen är det centralt att enhetschefer kan ta ett fullt profit-and-loss ansvar kopplat till de tjänster som enheten ansvarar för. Det är också väsentligt med frekvent uppdaterade prognoser för att kunna styra och vidta åtgärder om förvaltningens intäkter varierar.

För att få det hela att fungera krävs också att it-stöd förenklas och organisation för ekonomisk styrning harmoniseras med de nya arbetssätten. Systemmiljön idag bygger på koncernens ekonomisystem Raindance i kombination med lokala implementationer av bland annat IBM TM1, CA Clarity PPM och ServiceNow.

Vad vi erbjuder dig

Som konsult på Bemannia erbjuder vi dig en nära kontakt med din konsultchef och en möjlighet till fler uppdrag via oss. Hos oss får du utvecklas på lärorika arbetsplatser och känna att din kompetens kommer till nytta.

Om ansökan
Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.

Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare.

För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss under kontorstid på 08-84 53 00.



Bemannia är ett av Sveriges ledande bemannings- och rekryteringsföretag inom offentlig sektor. Vi har ramavtal med 220 kommuner och ett 100-tal förvaltningar, bolag och myndigheter. Bemannia är ett auktoriserat bemanningsföretag som har kollektivavtal. Detta är en trygghet och en kvalitetssäkring såväl för våra kunder som för dig som konsult. Bemannias etablerade samarbeten med tusentals attraktiva arbetsgivare i hela landet erbjuder dig mängder med spännande karriärmöjligheter.

Kontaktpersoner på detta företaget

Annahita Yassarati

Kristina Fransson

Alexandra Lindholm

Linda Solini

Malin Strandberg

Lisa Målberg

David Målsäter

Madeleine Fransson
08 – 122 00 450
Antonia Rodhe

Erika Hansson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bemannia
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 maj 2022
  • Ansök senast: 20 oktober 2022

Besöksadress

Sveavägen 155, Stockholm
None

Postadress

Sveavägen 155
Stockholm, 11346

Liknande jobb


19 november 2024

Säkerhetschef

Säkerhetschef

18 november 2024

Digital utvecklingschef

15 november 2024

14 november 2024