Interim Ekonomichef

Interim Ekonomichef

Arbetsbeskrivning

Till ett kommunalt bolag i en snabbt växande kommun söker vi en Interim Ekonomichef.

Bolagets ekonomi- och administrativa chef ska gå på föräldraledighet från mitten av oktober 2022 och tjänsten behöver därför tillsättas från mitten av augusti och under ca ett år framåt. Arbetsmiljöansvar för personal inom den ekonomiadministrativa enheten och funktionen som administrativ chef hanteras internt av annan chef i organisationen. Interim Ekonomichef har arbetsledaransvar för en redovisningsekonom och en ekonomiassistent. Interim Ekonomichef rapporterar till VD och deltar i bolagets ledningsgrupp.

Arbetsuppgifterna nedan utförs på plats hos kund (om inte andra rekommendationer från (bedömd tid ca 50-60% men med mer tid under t ex bokslutsperiod). Uppdraget är beräknat på deltid men omfattning kan diskuteras

Huvudsakliga arbetsuppgifter;

- Ledning av ekonomiarbetet i bolaget och övergripande ansvar för bolagets löpande redovisning och finansiella rapportering. En extern leverantör hanterar del av den löpande redovisningen som t ex leverantörsreskontra, lönehantering, skatt och deklarationer, mm.
- Konsultativt ekonomistöd och ansvar för utveckling av ekonomirutiner. Utvecklingsarbete sker genom processkartläggning och dokumentation av rutiner. Pågående utvecklingsarbete innefattar t ex rutiner för projektredovisning och styrdokument gällande investeringsredovisning, införande av nytt BI-system (Insikt) för budget, uppföljning och prognos och liknande.
- Övergripande ansvar för månadsbokslut, tertialbokslut och årsbokslut, underlag till revisorer och rapportering till bolagsledning och styrelse.
- Huvudansvar för samordning av budget-, uppföljning/prognosarbete, bokslut och taxor
- Huvudansvar för bolagets årsredovisning och verksamhetsberättelse
- Ansvar för ekonomisk rapportering till VD, ledningsgrupp, styrelse och andra intressenter
- Samordna arbetet med att upprätta internkontrollplan
- Likviditetsplanering och finansiella frågor
- Ansvar för bolagets styrdokument gällande ekonomisk styrning såsom t ex attest och delegation
- Delta i koncernbolagsmöten gällande ekonomifrågor, verksamhetsuppföljning, intern kontroll och liknande.


Kompetenskrav:

Ekonomiutbildning på högskola/universitetsnivå och minst 10 års erfarenhet av arbete inom ekonomiområdet i en liknande funktion som Ekonomichef eller motsvarande. Meriterande med erfarenhet från arbete i kommunalt bolag eller från kommunal sektor.

God erfarenhet av Office 365, Excel och van användare av affärssystem samt intresse för BI-system.

Meriterande med erfarenhet av Agresso, Insikt, Stratsys, 2C8 och EDP Future

Personliga egenskaper:

Vi söker dig som har flerårig och bred erfarenhet av rollen som Ekonomichef eller motsvarande, har relevant utbildning på högskolenivå, goda redovisningskunskaper och vill ha helhetsansvar för en ekonomifunktion.

Du är prestigelös och flexibel och trivs med varierande arbetsuppgifter som omfattar allt från operativa redovisningsfrågor till utvecklingsprojekt.

Du behöver vara strukturerad, analytisk och ha ett strukturerat arbetssätt och vara lösningsorienterad. Du planerar arbetet i förväg och sätter upp deadlines. Du tar ansvar för dina uppgifter, tar initiativ samt uppnår resultat. Du har god samarbetsförmåga och värdesätter samverkan och dialog samtidigt som du är tydlig i din kommunikation och kan förmedla information på ett pedagogiskt sätt.

Uppdraget är tänkt att starta i mitten av augusti 2022 och pågå till slutet av september 2023. Uppdraget är tänkt till 50-60% av heltid men det kan diskuteras för rätt person.

Intressant?

Är detta av intresse vill vi ha din ansökan omgående! Har du frågor är du välkommen att maila på info@eclipse.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Eclipse Sverige AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 maj 2022
  • Ansök senast: 17 maj 2022

Liknande jobb


23 december 2024

23 december 2024

23 december 2024

23 december 2024