OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Jurek Rekrytering & Bemanning erbjuder ett komplett utbud av bemannings- och rekryteringstjänster. Vi rekryterar och hyr ut alltifrån studenter till yrkesverksamma akademiker med mångårig erfarenhet och specialistkompetens. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, HR, marknad och administration.
För kunds räkning söker vi en ekonomichef för interim uppdrag i ca 5 månader
Dina arbetsuppgifter i huvudsak:
Du erbjuds en utvecklande och utmanade tjänst i en internationell miljö.
Som Ekonomichef för Finance Department ansvarar du bland andra för:
• Bokföring, valutahantering, skatteberäkningar, betalningar, räntehantering och försäkringsfrågor
• Extern och intern rapportering
• Budgets, prognoser, kostnadsuppföljning och kassaflödeanalyser
• Utveckla och förbättra rapporteringsstrukturen och rapporter
• Finansiell projektstyrning och projektuppföljning/-analys
• Intern kontroll av bolaget och dess ingående koncernbolag
• Implementering och förbättring av IT-strategi och underhåll
• Implementering och förbättring av HR-strategi och administration av HR-rutiner
• Projektfinansiering via moderbolaget i Tyskland samt via banker och finansinstitut
• Riskhantering för bolaget, ingående koncernbolag såväl som för projekten
Den löpande redovisningen är outsourcad. Du kommer att rapportera till VD för Norden och Baltikum och till vårt huvudkontor i Munchen.
Vem är du?
Du har en universitetsexamen inriktad mot redovisning, controlling, finansiering eller revision. Vi bedömer att du har minst 5 års relevant arbetslivserfarenhet med personalansvar och gärna från energi- och/eller finansbranschen. Du talar och skriver svenska och engelska obehindrat då våra kunder till stor del är internationella fonder och investmentbolag.
Vi ser det som värdefullt att du har en internationell erfarenhet i en mångkulturell miljö.
Du har en gedigen erfarenhet av utvärdering och ledning av interna medarbetare samt externa konsulter och rådgivare inom ett brett spektrum av det ekonomiska sakområdet. Du är en erfaren användare av MS Office, speciellt Excel. Tidigare erfarenhet av SAP är ett krav. Du har gedigen kunskap om externredovisning, business controlling, rapportering, budgetering och prognoser samt K3/K4 och IFRS.
Det är viktigt att du har ledaregenskaper, en god samarbetsförmåga och ett affärsintresse. Det är värdefullt om du har erfarenhet av projektförvärv/-försäljning och intresse av att utveckla affärsmodeller. Du har också ett entreprenörs- och strategiskt tänkande, ett högt engagemang och en stark kundorientering. För att vara framgångsrik som Ekonomichef jobbar du med ständiga förbättringar av processer och arbetsmetoder. Du är noggrann, strukturerad och analytisk. Vidare är du en lagspelare och självgående samt ansvarstagande. Det är viktigt för dig att detaljerna formar helheten som gör verksamheten framgångsrik.
Du erbjuds:
Tjänsten är initialt ett konsultuppdrag på heltid och kommer pågå under ca 5 månader. Tillträde sker omgående. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig konsultchef Karin Thorstensson, 073-980 69 27. Vi kommer att tillämpa löpande urval så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Malin Sjöström
0709-721470
Susanna Filipsson
Rakel Jarl
Caroline Frödén
0766 33 14 44
Jenny Larsson
Ulriikka Uittomäki
Berivan Mohammed
Malin Alexandersson
Thomas Eklöf
Rakel Jarl
070-972 13 52