Interim Ekonomichef till Folkhälsomyndigheten

Interim Ekonomichef till Folkhälsomyndigheten

Arbetsbeskrivning

Folkhälsomyndigheten söker en tillfällig enhetschef med ansvar för myndighetens ekonomienhet under den ordinarie enhetschefens tjänstledighet.

Om uppdraget


Ekonomienheten säkerställer att myndigheten följer god redovisningssed, lämnar våra externa ekonomiska rapporter i rätt tid och ansvarar för de finansiella delarna i årsredovisningen. Enheten ansvarar för ekonomisk planering och bistår med uppföljning för intern styrning i ett nära samarbete med avdelningschefer och enhetschefer. Enheten ansvarar också för att myndighetens inköp sker på ett effektivt och ändamålsenligt sätt.

Enhetschefen har personalansvar samt budget- och verksamhetsansvar för enhetens samlade verksamhet och ingår i avdelningens ledningsgrupp. Enhetschefen ansvarar för enhetens arbetsformer samt samverkan med den egna avdelningen samt med övriga delar av myndigheten.

Som enhetschef ingår ett övergripande ansvar att enheten arbetar i enlighet med myndighetens övergripande mål och uppdrag. Du trivs med att skapa nätverk och samverka internt och externt och därigenom skapa förutsättningar för uppdraget. Din roll i avdelningens ledningsgrupp, som gemensamt ansvarar för att främja utvecklingen av verksamheten för att möta omvärldens behov och därtill myndighetens uppdrag, kommer även vara en viktig del i arbetet. Du leder utifrån ett tillitsbaserat förhållningssätt och skapar vidare förutsättningar för medarbetare på enheten att göra ett bra arbete genom att främja ett gott medarbetarskap samt inspirera och motivera till utveckling.

Dina arbetsuppgifter

Som enhetschef vid Folkhälsomyndigheten är du arbetsgivare, verksamhetsföreträdare och ledare. I rollen som enhetschef ingår att:

- vara tydlig i ledning, styrning och kommunikation

- sätta upp, tydliggöra och följa upp aktiviteter som leder till att verksamhetens mål uppfylls

- säkerställa verksamhetens kompetens både på kort och lång sikt

- skapa förutsättningar för samverkan och dialog såväl inom som utom den egna organisationen

- ge förutsättningar för medarbetare att göra ett bra arbete genom att inspirera och motivera till utveckling

- tillsammans med övriga chefer ansvara för och främja utvecklingen av hela verksamheten för att möta omvärldens behov och myndighetens uppdrag.

Dina kvalifikationer

Ska-krav på konsult

- akademisk examen inom företagsekonomi eller motsvarande kunskaper

- erfarenhet av arbete som ekonomichef (minst 1 år)

- erfarenhet av arbete i offentlig sektor

- ett coachande och tillitsbaserat förhållningssätt

- mycket god förmåga i svenska, tal och skrift

För uppdragets genomförande krävs även att konsulten blir godkänd i en säkerhetsprövning.

Bör-krav

- Konsulten bör ha arbetat som ekonomichef inom offentlig förvaltning.

Personliga egenskaper

Stor vikt kommer att läggas vid konsultens personliga egenskaper lämpliga för uppdraget och myndigheten. Konsulten ska:

- vara ansvarstagande

- ha en helhetssyn

- vara samarbetsinriktad

- vara strukturerad, samt

- ha god kommunikationsförmåga.

Stationeringsort: Folkhälsomyndighetens kontor i Solna eller Östersund. Det finns möjlighet att arbeta på distans men konsulten ska inställa sig på kontoret ca 60% av omfattningen.

Omfattning: 100%

Avtalsperioden är flytande från 1-21 augusti 2023 till och med 31 januari 2024 med möjlighet för Folkhälsomyndigheten att förlänga avtalet med upp till 12 månader vid ett eller flera tillfällen. Avtalet kan vara giltigt som längst t.o.m. 31 januari 2025.

Vad vi erbjuder dig

Som konsult på Bemannia erbjuder vi dig en nära kontakt med din konsultchef och en möjlighet till fler uppdrag via oss. Hos oss får du utvecklas på lärorika arbetsplatser och känna att din kompetens kommer till nytta.

Om ansökan
Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.

Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare.

För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss under kontorstid på 0771 84 53 00

Bemannia är ett publikt och svenskägt bemannings- och rekryteringsföretag som tillhandahåller kompetent och kvalificerad personal genom uthyrning, rekrytering och personalentreprenader inom Organisation & Ledarskap, PR & Information, Marknad & Sälj, Ekonomi, Juridik, HR & Personal, Fastighet & Teknik, IT & Data samt Kontor & Administration. Bemannia har ramavtal med merparten av Sveriges Myndigheter och Sveriges kommuner, dess förvaltningar och bolag. Bemannia är medlem i Kompetensföretagen och är ett auktoriserat Bemanningsföretag och Rekryteringsföretag samt har kollektivavtal med Unionen, Akademikerna, SEKO samt LO och Hotell- och Restauranganställdas förbund. Bemannia är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015, Ledningssystem för kvalitet, SS-EN ISO 14001:2015, Miljöledningssystem - krav och vägledning, SS-ISO 45001:2018, Ledningssystem för arbetsmiljö och SS-ISO/IEC 27001:2013 Ledningssystem för informationssäkerhet

Ledningen för bolaget har varit verksam i branschen i 40 år.

Kontaktpersoner på detta företaget

Annahita Yassarati

Kristina Fransson

Alexandra Lindholm

Linda Solini

Malin Strandberg

Lisa Målberg

David Målsäter

Madeleine Fransson
08 – 122 00 450
Antonia Rodhe

Erika Hansson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bemannia
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 april 2023
  • Ansök senast: 1 oktober 2023

Besöksadress

Sveavägen 155, Stockholm
None

Postadress

Sveavägen 155
Stockholm, 11346

Liknande jobb


CFO, ETP Transmission

CFO, ETP Transmission

1 november 2024

CFO, Marenor

CFO, Marenor

1 november 2024

1 november 2024

1 november 2024