Interim enhetschef controlling sökes

Interim enhetschef controlling sökes

Arbetsbeskrivning

Syftet med upphandlingen är att tillhandahålla en tjänst i form av en konsult som kan fungera som interim enhetschef Controlling under pågående rekrytering av en ordinarie enhetschef. Tjänsten är placerad i Ulvsunda, Stockholm. Controlling är en enhet inom avdelning Finans och konsulten rapporterar direkt till avdelningschef Finans (CFO).

Omfattningen är en konsult på 100 % av en heltidstjänst under maximalt tolv (12) månader. Omfattningen kan komma att variera över tid.

Behovet av tjänsten är omgående vilket innebär att när avtalet är tecknat finns behov av att snarast introducera konsulten i verksamheten. Konsulten ska dock senast vara på plats den 15 juni.

Avdelning Finans

Enhet Controlling ingår i avdelning Finans. Avdelningen är uppdelad i fyra enheter, Ekonomi, Controlling, Inköp och Affärsutveckling. På avdelningen finns även en juristfunktion.

Enhet Controlling

Enheten Controlling leder, utvecklar och samordnar bolagets ekonomistyrning och utbildar och stödjer verksamheten i ekonomiska frågor. Enheten har ett nära samarbete med enheten Ekonomi för bolagets gemensamma ekonomistyrning.

Enheten gör löpande analys av resultat och investeringar, prognostiseringar på lång och kort sikt samt tar fram rapporter och analyser till bl.a. företagsledning, avdelningschefer, enhetschefer och men även till ägare, styrelse och andra intressenter.

Controlling ansvarar även för att kvalitetssäkra att bolaget följer lagar och regler inom ekonomistyrning.

Enhetschefens ansvar

Som enhetschef för controllerenheten har konsulten i huvudsak ansvar för att:

- leda och ansvara för controllerteamet som består av ca 9-10 businesscontrollers
- arbeta operativt och medverka i controllerteamets uppdrag såsom

- månatligt management rapportering till ledning och staden

- ansvara för planeringen och genomförandet av budget- och prognosprocessen

- stödja verksamhet och ledning med beslutsunderlag och rapportering

- diverse ad hoc-analyser

- ha fokus på bolagets uppföljning och ekonomistyrning
- arbeta strategiskt genom att delta i utvecklingsarbete av ekonomifunktionen och avdelningen
- ingå i Finans avdelningens ledningsgrupp och i samarbeten inom avdelningen (fyra enheter)

Dina kvalifikationer

Konsulten ska ha

- minst fem (5) års erfarenhet av att leda ett team av medarbetare

- minst tio (10) års erfarenhet av verksamhets- och ekonomistyrning

- dokumenterad erfarenhet av finansiell rapportering på koncernnivå

- dokumenterade kunskaper i affärssystem t ex Agresso m.fl.

- dokumenterade kunskaper i Officepaketet (framför allt inom Excel och Power Point)

Det är meriterande om konsulten har erfarenhet av:

- utvecklingsprojekt gällande analysverktyg

- integrering av Hypergene

För att klara detta uppdrag på ett förtjänstfullt sätt är offererad konsults personliga egenskaper och förmågor av yttersta vikt.

Som person ska konsulten vara en tydlig ledare som enkelt kan skapa trygghet för sina medarbetare och ha ett coachande förhållningssätt i sitt arbete att stötta medarbetare i deras arbete.

Förmåga att kunna analysera och visuellt kunna sammanfatta komplex information är en egenskap som är viktig för att kunna klara uppdraget.

Konsulten ska vara en god kommunikatör som har förmåga att presentera finansiella analyser och samband på ett enkelt och tydligt sätt.

Att konsulten har lätt för att skapa, bibehålla och vidareutveckla förtroendefulla relationer ser SVOA som helt avgörande för uppdraget.

Kontroll av kompetens
SVOA kommer som bevis på konsultens kompetens att genomföra en intervju med tillhörande arbetsprov där konsultens personliga egenskaper och förmågor kommer att prövas.

Du som är egen företagare är också välkommen att ansöka.

Vad vi erbjuder dig

Som konsult på Bemannia erbjuder vi dig en nära kontakt med din konsultchef och en möjlighet till fler uppdrag via oss. Hos oss får du utvecklas på lärorika arbetsplatser och känna att din kompetens kommer till nytta.

Om ansökan
Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.

Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare.

För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss under kontorstid på 010

Bemannia är ett publikt och svenskägt bemannings- och rekryteringsföretag som tillhandahåller kompetent och kvalificerad personal genom uthyrning, rekrytering och personalentreprenader inom Organisation & Ledarskap, PR & Information, Marknad & Sälj, Ekonomi, Juridik, HR & Personal, Fastighet & Teknik, IT & Data samt Kontor & Administration. Bemannia har ramavtal med merparten av Sveriges Myndigheter och Sveriges kommuner, dess förvaltningar och bolag. Bemannia är medlem i Kompetensföretagen och är ett auktoriserat Bemanningsföretag och Rekryteringsföretag samt har kollektivavtal med Unionen, Akademikerna, SEKO samt LO och Hotell- och Restauranganställdas förbund. Bemannia är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015, Ledningssystem för kvalitet, SS-EN ISO 14001:2015, Miljöledningssystem - krav och vägledning, SS-ISO 45001:2018, Ledningssystem för arbetsmiljö och SS-ISO/IEC 27001:2013 Ledningssystem för informationssäkerhet

Ledningen för bolaget har varit verksam i branschen i 40 år.

Kontaktpersoner på detta företaget

Annahita Yassarati

Kristina Fransson

Alexandra Lindholm

Linda Solini

Malin Strandberg

Lisa Målberg

David Målsäter

Madeleine Fransson
08 – 122 00 450
Antonia Rodhe

Erika Hansson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bemannia
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 maj 2023
  • Ansök senast: 25 oktober 2023

Besöksadress

Sveavägen 155, Stockholm
None

Postadress

Sveavägen 155
Stockholm, 11346

Liknande jobb


1 november 2024