Interim Finance Manager/CFO till Fidelio Capital!

Arbetsbeskrivning

Fidelio är ett oberoende svenskt investeringsföretag sin grundades 2010, med målet att addera mer flexibilitet och entreprenörskap till den professionella och aktiva ägarmodellen som man ofta finner inom traditionell Private Equity. Fidelio har en tydlig ambition att vara det bästa valet för entreprenörer och ledare som söker en pragmatisk, flexibel och långsiktig partner i sin strävan att realisera sitt bolags fulla potential.

Vill du bli en del av ett bolag som står inför en spännande utvecklingsfas, med hög tillväxt och ökad grad av komplexitet? Söker du en roll där du kommer axla helhetsansvaret för ekonomi/administration och löpande affärsutvecklingsprojekt? Har du därtill ett stort intresse för investeringar och bolagsutveckling samt en bred kompetensbas med tyngdpunkt inom ekonomi och/eller transaktionsrådgivning? Då kan det vara dig vi söker för ett interimsuppdrag på 3-6 månader under pågående rekrytering i rollen som Interim Finance Manager/CFO till Fidelio Capital!
 
 
Om bolaget

Fidelio är ett oberoende svenskt investeringsföretag som grundades 2010, med målet att addera mer flexibilitet och entreprenörskap till den professionella aktiva ägarmodellen som man ofta finner inom traditionell Private Equity. Fidelio har en tydlig ambition om att vara det bästa valet för entreprenörer och ledare som söker en pragmatisk, flexibel och långsiktig partner i sin strävan att realisera sitt bolags fulla potential.
 
 
Om rollen
 
I rollen som Interim Finance Manager/CFO kommer du att arbeta med att utveckla och effektivisera rapportering och uppföljning av de löpande ekonomiprocesserna samt övrig administration inom Fidelio och dess portföljbolag. Du förväntas även kunna agera bollplank åt övrig ledning och organisationens investeringsteam samt till portföljbolagens ekonomichefer i olika frågor som rör ekonomi och finans.
 
Vidare kommer du även att hantera frågor som rör värdering av portföljbolagen, investeringsrapportering samt vara delaktig på styrelsemöten och stämmor. Du kommer agera kontaktperson mellan investeringsorganisationen och kunderna liksom mellan Fidelio, olika myndigheter och kontrollinstanser.
 
I rollen rapporterar du till Fidelios COO och Partner. 
 
Därtill ingår bland annat att:

• Utveckla, planera, leda och ansvara för ekonomi, redovisning och administration.
• Ansvara för koncernens finansiering, finansiella rapportering och uppföljning.
• Ansvara för bolagsbildning och annan formalia i samband med investeringar och avyttringar.
• Vara styrelseledamot i interna ägarbolag, ej portföljbolag och protokollförare vid styrelsemöten internt.
• Hantera skattefrågor, myndighetskontakter, revisorer etc.
 
 
Dina erfarenheter och kvalifikationer
 
För att lyckas i rollen tror vi att du drivs av att utveckla Fidelio som investeringsbolag, processer och strukturer och att agera ”spindeln-i-nätet”. Fidelio och dess kunder lägger stor vikt vid hållbarhetsfrågor så ett intresse för de frågorna är värdefullt. Som person är du analytisk, resultatorienterad och självständig med en stark drivkraft och förmåga att växla mellan strategisk syn samt att jobba operativt med ett öga för detaljer. Du är prestigelös, konstruktiv och lösningsorienterad med en hög integritet. Genom din sociala kompetens och goda ledaregenskaper motiverar och engagerar du personer i din närhet och trivs med att både leda och arbeta i team. Vi ser även att du arbetat med redovisning i flera legala enheter samt i ägarledda- och medelstora bolag utan större support-organisationer. Du har därtill erfarenhet från ägarskap av ERP-system inkl. utvecklingsarbete som utformning av rapportmallar etc.
 
Vi ser även att rätt kandidat har:

• Civilekonomexamen eller annan relevant högre utbildning inom ekonomi och management motsvarande en MSc med studieinriktning mot redovisning och/eller finans.
• Ca 5-10 års arbetslivserfarenhet från kvalificerat ekonomiarbete.
• Erfarenhet och vana av förvärvsanalyser i samband med köp och försäljning av bolag.
• Erfarenhet att hantera bolagsformalia, coprporate governance och interna kontroller.
• Goda kunskaper i svenska och engelska.
 
Övrig information
Start: 1 september
Omfattning: Heltid (interimsuppdrag 3-6 månader)
Placering: Stockholm

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Novare Interim & Recruitment
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 augusti 2021
  • Ansök senast: 3 september 2021

Liknande jobb


Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

12 november 2024

Ekonomichef

Ekonomichef

12 november 2024