OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Interim förhandlingschef sökes till myndighet i Norrköping!
Myndigheten har behov av en Interim förhandlingschef för att överbrygga det kunskaps- och arbetsglapp som uppstår i samband med att nuvarande förhandlingschef slutar och ny hinner rekryteras och träda i tjänst.
Tjänsten som Interims förhandlingschef innebär både strategiskt och operativt arbete. Konsulten förbereder förhandlingar genom kartläggningar och beräkningar med faktabaserade underlag till myndighetens arbetsgivarpolitiska strategiska vägval. Konsulten genomför förhandlingar och hanterar arbetsrättsliga tvister samt stödjer såväl HR-avdelningen som linjechefer vid personalärenden. Konsulten medverkar också med expertstöd och förhandling vid övergång av verksamhet.
Om arbetet:
Förhandlingsenheten leds av en förhandlingschef och består därutöver av två HR-specialister; en avtalsspecialist och en arbetsrättsstrateg. Förhandlingschefen ansvarar för att leda, driva, utveckla och samordna myndighetens avtals- och förhandlingsarbete. Det innebär ansvar för lönebildnings-, avtals-, förhandlings-, och arbetstidsfrågor samt arbetsrätt. Förhandlingschefen bidrar till myndighetens konkurrenskraft som en attraktiv arbetsgivare och ansvarar också för att bibehålla och utveckla förtroendefulla relationer med de arbetstagarorganisationer som är förhandlingsparter såsom exempelvis; Seko och Saco-S.
Arbetet utförs i huvudsak på plats i myndighetens lokaler i Norrköping men viss möjlighet till distansarbete kan finnas. Resor kan förekomma.
Skall-krav:
* Universitet- eller högskoleutbildning om minst 180hp (120p) som exempelvis jurist med fokus på arbetsrätt, personalvetare, eller annan utbildning eller erfarenhet vi bedömer som likvärdig och minst fem (5) års arbetslivserfarenhet från liknande arbete som förhandlingschef.
* Minst fem (5)års erfarenhet av kvalificerat förhandlingsarbete och lönebildningsarbete i en större komplex organisation
* Gedigen kunskap inom och praktisk erfarenhet av det arbetsrättsliga området och kollektivavtalsfrågor samt erfarenhet av att arbeta med kollektivavtalsförhandlingar från ax till limpa i nära samarbete med verksamhetens chefer.
* Erfarenhet av att arbeta med operativa och/eller komplicerade verksamheter och deras kollektivavtal
* Mycket goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt
* Kunna kommunicera obehindrat på svenska och engelska, såväl i tal som skrift
Tidigare arbete på statlig myndighet och/ eller erfarenhet av komplicerade avtalsförhandlingar är meriterande.
Personliga egenskaper:
* God förmåga att utveckla ett förtroendefullt samarbete med myndighetens ledning, chefer och arbetstagarorganisationer.
* Hög integritet, skapar goda relationer och är en duktig pedagog med förmåga att kommunicera såväl internt som externt
* Leder genom ett kommunikativt, coachande och tillitsbaserat chefskap som ger medarbetarna möjlighet till delaktighet, engagemang och ansvarstagande.
* God strategisk förmåga och har en helhetssyn som ser till verksamhetens behov * Strukturerad och god analytisk förmåga
Kontaktperson
Ansök via ansökningslänken här bredvid. Har du frågor är du välkommen att kontakta konsultchef på johanna.sangrud@manpower.se.
Urval och intervjuer sker löpande, så skicka in din ansökan redan idag!