Interim IT Enhetschef – Stockholm

Interim IT Enhetschef – Stockholm

Arbetsbeskrivning

Kund söker en interimschef för sin IT-avdelning under en övergångsperiod, då en av deras nuvarande enhetschefer kommer att lämna sin roll. Avdelningen består av två enheter: Enheten för systemledning och enheten för systemutveckling och drift. Systemledningen ansvarar för lösningsarkitektur, support, samarbetsverktyg och ramverket för livscykelhantering av IT-tjänster. Enheten för systemutveckling och drift leder de agila DevOps-teamen som ansvarar för utveckling, förvaltning och produktion av IT-tjänster samt IT-beredskap.
Under rekryteringsprocessen för en permanent enhetschef söker Kund en interimschef för att leda den aktuella enheten. Uppdraget ger möjlighet att också se över avdelningens struktur, eftersom enheten är omfattande och består av 18 anställda samt ett lika stort antal konsulter.
Målet för interimschefen är att ge stöd till personalen i deras dagliga arbete och främja deras välmående och hållbarhet. En god förståelse för agil systemutveckling och erfarenhet inom detta område är av stor vikt.
Uppdragets tidsram och placering
Uppdraget sträcker sig över perioden 2025-02-17 till 2026-02-16, med möjlighet till förlängning. Tjänsten är på heltid och arbetet kan genomföras delvis på distans (upp till 80 %), men minst 20 % per vecka krävs på plats på Kontorets lokaler i Stockholm eller Sundsvall.
Kompetenskrav för konsult/interimschef
Den som söker uppdraget bör uppfylla följande krav:
– Akademisk utbildning om minst tre år eller motsvarande erfarenhet som bedöms relevant av Kund.
– Minst fem (5) års erfarenhet av chefskap och direkt ledarskap, varav minst tre (3) år inom offentlig sektor.
– Erfarenhet av att leda och utveckla team och verksamheter som genomgår tillväxt och förändring.
– Erfarenhet av att leda verksamheter med agila team som utvecklar och förvaltar egenutvecklade IT-produkter.
– Förståelse för de specifika förutsättningarna inom svensk offentlig sektor.
– Stark kommunikativ förmåga och analytisk skicklighet.
– Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
Önskvärd kompetens
– Stationeringsort Sundsvall, med möjlighet att arbeta på kontoret minst en (1) dag i veckan.
– Erfarenhet av att leda en verksamhet som ansvarar för produktion av IT-tjänster.
– Erfarenhet av att hantera komplexa frågeställningar och ta fram beslutsunderlag.
– Erfarenhet av att leda förändringsarbete.
Referensuppdrag
För att styrka erfarenheten ska konsulten bifoga ett relevant referensuppdrag som slutförts inom de senaste tre åren. Referensuppdraget ska:
– Ha utförts som interimschef.
– Ha genomförts på uppdrag av offentlig sektor (statlig myndighet, kommun eller region).
– Omfatta minst 600 timmar.
– Inkludera kontaktinformation till referenspersonen, inklusive namn, telefonnummer och e-postadress.
Referensuppdraget ska ha genomförts till kundens fulla belåtenhet, vilket innebär:
– God tillgänglighet till kontaktpersoner.
– Leverans av kompetens i enlighet med avtalade förväntningar.
– Att uppdraget har genomförts enligt överenskommelse och till ett tillfredsställande resultat.
Kund förbehåller sig rätten att verifiera referensuppdraget. Om kontakt med referenspersonen inte kan upprättas efter upprepade försök, kan anbudet komma att förkastas.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Rasulson Consulting AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 november 2024
  • Ansök senast: 3 december 2024

Liknande jobb


20 december 2024

VD till Byggvarubedömningen

VD till Byggvarubedömningen

20 december 2024