Interim Redovisningschef

Interim Redovisningschef

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi en erfaren redovisningschef till Bjuvs kommun.

Om uppdraget

Uppdraget innebär att du framför allt arbetar med bokslutsarbete, anläggningsregister, exploateringsredovisning samt bokslut för det kommunala bolaget Omsorg i Bjuv AB. Arbetet omfattar även att säkerhetsställa att kommunen följer Rådet för kommunal redovisning. Uppdraget är på heltid under 3-6 månader under tiden som en ordinarie redovisningschef rekryteras. Arbetet sker på plats, men viss möjlighet till distansarbete finns.



Dina arbetsuppgifter

Som redovisningschef har du det övergripande ansvaret för redovisningsprocessen. Du arbetsleder redovisningsgruppen i det dagliga arbetet och leder arbetet med att säkerställa rättvisande bokslut, räkenskaper och ansvarar för upprättandet av kommunens koncernredovisning, årsredovisning samt delårsrapporter. Det ingår inte något personalansvar i tjänsten. Du förväntas driva förbättringar och effektiviseringar samt bidra med en positiv attityd och kunskap inom områdena. Bjuvs kommun växer och vi söker dig som också har kompetens och ett intresse för exploaterings- och investeringsredovisning. Samtidigt vill vi att du har erfarenhet av koncernredovisning då kommunen utreder möjligheten att lägga delar av verksamheten i en bolagskoncern. Beslut om detta väntas under vintern. Du kommer också att arbeta med kommunens budgetprocess och uppföljning.

Rollen innebär övergripande ansvar för arbetet med kommunens:

- Bokslutsarbete & Delårsrapportering

- Koncernredovisning

- Säkerställa redovisning för någon eller några av kommunens dotterbolag

- Investeringsredovisning

- Exploateringsredovisning

- Inrapportering till SCB

- Kvalitetssäkring, utveckling av arbetssätt, processer och systemstöd inom redovisningsområdet

- Moms- och skattefrågor

- Säkerställa att redovisningen följer lagar, förordningar och god redovisningssed

- Omvärldsbevakning inom redovisningsområdet

- Rådgivning och utbildning inom området till verksamheten



Dina kvalifikationer

Du har:

- Flerårig erfarenhet av redovisning inklusive koncernredovisning

- Civilekonomexamen eller motsvarande

Du talar flytande svenska i tal och i skrift. Jobbets karaktär kräver att du är strukturerad, välplanerad samt levererar i tid och med kvalitet. Du är drivande inom dina ansvars- och arbetsområden och din pedagogiska läggning kommer väl till pass i din kommunikation med medarbetare inom kommunen. Vidare har du en utvecklad förmåga att uttrycka dig i skrift när du kommunicerar eller tar fram texter till exempelvis anvisningar och årsredovisning.

Meriterande

Har du erfarenhet av arbete med implementering av system och arbete med ekonomi inom offentlig förvaltning ser vi det som meriterande.

Humor och viss självdistans är andra egenskaper som kan komma väl till pass.

Vad vi erbjuder dig

Som konsult på Bemannia erbjuder vi dig en nära kontakt med din konsultchef och en möjlighet till fler uppdrag via oss. Hos oss får du utvecklas på lärorika arbetsplatser och känna att din kompetens kommer till nytta.

Om ansökan

Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Ladda gärna upp ditt cv i word-format och på svenska. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag, 2023-11-29

Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare, Jan Snellman, jan.snellman@bemannia.se.

För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss under kontorstid på 072-194 5000

Bemannia är ett publikt och svenskägt bemannings- och rekryteringsföretag som tillhandahåller kompetent och kvalificerad personal genom uthyrning, rekrytering och personalentreprenader inom Organisation & Ledarskap, PR & Information, Marknad & Sälj, Ekonomi, Juridik, HR & Personal, Fastighet & Teknik, IT & Data samt Kontor & Administration. Bemannia har ramavtal med merparten av Sveriges Myndigheter och Sveriges kommuner, dess förvaltningar och bolag. Bemannia är medlem i Kompetensföretagen och är ett auktoriserat Bemanningsföretag och Rekryteringsföretag samt har kollektivavtal med Unionen, Akademikerna, SEKO samt LO och Hotell- och Restauranganställdas förbund. Bemannia är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015, Ledningssystem för kvalitet, SS-EN ISO 14001:2015, Miljöledningssystem - krav och vägledning, SS-ISO 45001:2018, Ledningssystem för arbetsmiljö och SS-ISO/IEC 27001:2013 Ledningssystem för informationssäkerhet

Ledningen för bolaget har varit verksam i branschen i 40 år.

Kontaktpersoner på detta företaget

Annahita Yassarati

Kristina Fransson

Alexandra Lindholm

Linda Solini

Malin Strandberg

Lisa Målberg

David Målsäter

Madeleine Fransson
08 – 122 00 450
Antonia Rodhe

Erika Hansson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bemannia
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 november 2023
  • Ansök senast: 29 november 2023

Besöksadress

Sveavägen 155, Stockholm
None

Postadress

Sveavägen 155
Stockholm, 11346

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

Accounting Manager

20 december 2024

20 december 2024