OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Söker du en möjlighet att göra skillnad i en dynamisk och samhällsviktig roll?Vi söker nu en interim Driftchef för Vatten och Avlopp till en kommun med fokus på hållbarhet, utveckling och säker vattenförsörjning. Som interim Driftchef får du chansen att leda och utveckla VA-verksamheten, säkerställa effektiv drift och arbeta strategiskt för att möta framtidens behov. Har du erfarenhet inom VA och ledarskap? Då är det här uppdraget för dig!
Om uppdraget
Till en kommun söker vi en Interim VA chef för ett konsultuppdrag.Uppdraget avser starta senast2025-01-07 till och med 2025-09-30 med chans till förlängning. Uppdragets omfattning är 40h/veckan. Du kommer kunna utföra arbetet både på plats och på distans i samråd med uppdragsgivare efter verksamhetens behov.Som chefs ställs krav på att du är nåbar och tillgänglig, 40h /veckan.
Dina arbetsuppgifter
I rollen arbetar du med att utveckla och följa upp kommunens arbete inom Vatten och Avlopp. Tjänsteninnebär personal-, verksamhet- och budgetansvar för en grupp på ca. 14 personer och spänner överhela VA området, från planering lång somkort till daglig drift, underhåll och förnyelsearbete.
Du rapporterar till sektorchefen som leder ledningsgruppen för Samhällsbyggandedär du även kommer att ingå.
I rollen ingår att:
navigera organisationen i riktning mot den övergripande visionen och använda sig avde styrdokument och verktyg som är framtagna för kommunen och sektorn
leda verksamheten till de kommunövergripande målen. Som ledare ansvarar man föratt på ett tydligt sätt kommunicera detta till sina medarbetare och också kunna biståmed prioriteringar när så är nödvändigt
leda en samhällsviktig verksamhet där beredskap ochplanering är ett naturligt moment
ha ett nära samspel med sektorchef och övriga enheter isektorn där tillsammans är ett viktigt perspektiv
hålla engod relation till övriga, sektorer, konsulter, entreprenörer och myndigheter.
Egenskaper som krävs för rollen är:
vara kommunikativ, strukturerad och tydlig mot sina medarbetare och skapaförutsättningar för en bra arbetsmiljö och ett gott arbetsklimat
arbetssättet hos funktionen ska vara strategiskt och genomsyras av öppenhet ochtydlighet med ett klart relaterande ledarskap
funktionen ska kunna lyssna, kommunicerar och löser eventuella konflikter på ettkonstruktivt sätt
förmåga att analysera information och leda arbetet framåt
vara operativ, delaktig och engagerad i sitt uppdrag
förmåga att engagera och motivera andra
god presentationsförmåga på svenska, både skriftligt och muntlig
Dina kvalifikationer
Akademisk utbildning inom området som exempelvis ingenjör, strateg, process inom VA
Kunskap om förvaltningslagen, kommunallagen, lagen om allmänna vattentjänster, miljöbalken och lagen om offentlig upphandling som är för tjänsten styrande lagstiftningar
Konsulten ska ha minst fem (5) års dokumenterad erfarenhet av att arbeta arbetsuppgifter enligt efterfrågat uppdraget och därmed goda kunskaper inom verksamhetsområdet
Minst fem (5) års erfarenhet av att ha arbetat i ledande befattning med målstyrning och resultatkrav
Erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation
Goda kunskaper i svenska och engelska
Körkort
Referenskrav
Du ska kunna redovisa två (2)liknande referensuppdrag
Med liknande referensuppdrag avses attgenomföra motsvarande tjänster som uppdraget i denna annonsomfattar åt en kundinom offentlig sektor eller privat sektor.Minst en (1) av referenser ska vara en offentlig sektor. Omdet andra referensuppdraget är en kund från privat sektor skall företaget/ referensen vara minst ettmedelstort företag eller ett stort företag enligt EUs definition*. Uppdragen ska ha utförts under desenaste två (2) åren.*Ett medelstort företag har upp till 250 anställda och en omsättning på upp till 50 miljoner euro och en balansomslutning på upp till 43 miljoner euro.
Vad vi erbjuder dig
Som konsult på Bemannia erbjuder vi dig en nära kontakt med din konsultchef och en möjlighet till fler uppdrag via oss. Hos oss får du utvecklas på lärorika arbetsplatser och känna att din kompetens kommer till nytta.
Om ansökan
Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Ladda gärna upp ditt cv i word-format och på svenska.Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag, 5/12.
Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare, Jan Snellman, Anna Radhe jan.snellma@bemannia.se Anna.radhe@bemannia.se
För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss underkontorstid på +4670 893 47 00.
Bemannia är ett publikt och svenskägt bemannings- och rekryteringsföretag som tillhandahåller kompetent och kvalificerad personal genom uthyrning, rekrytering och personalentreprenader inom Organisation & Ledarskap, PR & Information, Marknad & Sälj, Ekonomi, Juridik, HR & Personal, Fastighet & Teknik, IT & Data samt Kontor & Administration. Bemannia har ramavtal med merparten av Sveriges Myndigheter och Sveriges kommuner, dess förvaltningar och bolag. Bemannia är medlem i Kompetensföretagen och är ett auktoriserat Bemanningsföretag och Rekryteringsföretag samt har kollektivavtal med Unionen, Akademikerna, SEKO samt LO och Hotell- och Restauranganställdas förbund. Bemannia är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015, Ledningssystem för kvalitet, SS-EN ISO 14001:2015, Miljöledningssystem – krav och vägledning, SS-ISO 45001:2018, Ledningssystem för arbetsmiljö och SS-ISO/IEC 27001:2013 Ledningssystem för informationssäkerhet
Ledningen för bolaget har varit verksam i branschen i 40 år.
Kontaktpersoner på detta företaget
Annahita Yassarati
Kristina Fransson
Alexandra Lindholm
Linda Solini
Malin Strandberg
Lisa Målberg
David Målsäter
Madeleine Fransson
08 – 122 00 450
Antonia Rodhe
Erika Hansson