OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en strategisk och drivande senior kommunikationschef med intresse för teknik och utveckling? Har du dessutom mångårig erfarenhet som chef och ledare på strategisk nivå samt erfarenhet av större komplexa förändringar med dokumenterade resultat? I så fall kan det vara precis dig som vi letar efter! Vi kan erbjuda ett spännande uppdrag som interimschef på upp till nio månader med möjlighet till förlängning. Läs vidare för att ta reda på mer!
Om tjänsten
På Perido hjälper vi nu en av våra kunder att hitta en erfaren interimschef för ett uppdrag på kommunikationsenheten. Vår kund är en statlig förvaltningsmyndighet vars främsta uppgift är att förse användare och kunder med viktig information för beslutsfattande, debatt och forskning. Myndigheten har nyligen flyttat in i ljusa, moderna lokaler strax norr om Stockholms innerstad och det är även här som detta uppdrag är placerat
Dina arbetsuppgifter
I ditt arbete som interimschef så kommer du, utöver att leda kommunikationsenheten, att ha fyra huvudsakliga uppdrag i fokus under uppdragstiden.
1) Den strategiska styrningen och utvecklingen av myndigheten och systemet för den officiella informationens kanaler, för tillgängliggörande av statistik, analys och data.
Här ingår:
att utarbeta en strategisk inriktning för tillgängliggörande och kommunikation som möter samhällets behov idag och i framtiden.
att ta fram en långsiktig färdplan för realisering av den strategiska inriktningen.
att identifiera strategiska partners och att samverka med dessa samt med bl.a. övriga ansvariga myndigheter vid utformningen av strategin och lösningen.
att i partnerskap med IT-avdelningen ta fram en konkret plan för genomförande.
att driva och leda arbetet med utvecklingen av lösningen.
2) Den löpande publiceringen i de externa kanalerna
Här ingår:
att säkerställa den löpande publiceringen.
att genomlysa publiceringsprocessen och ta fram en färdplan med prioriterade åtgärder för en långsiktigt stabil publicering samt att genomföra prioriterade åtgärder.
3) Intern och extern kommunikation
Här ingår:
att vara ett stöd till myndighetsledningen, chefer samt andra experter som är talespersoner för myndigheten.
att utveckla uppgiftslämnarkommunikationen.
att driva på arbetet med öppen data.
att ansvara för kontakter med media och andra pressfrågor
att utveckla det redaktionella innehållet i partnerskap med avdelningarna för statistik och analys.
4) Kompetensförsörjningsplan
Här ingår:
att ta fram en plan och process för kompetensförsörjning som är följsam till strategin.
Dina egenskaper
Vi söker dig med mångårig erfarenhet som chef och ledare på strategisk nivå samt med erfarenhet av större komplexa förändringar med dokumenterade resultat. Du har förmodligen en akademisk examen med inriktning mot kommunikation eller information och du är väl förtrogen med det vetenskapliga området och dess processer. Du är driven och intresserad av att utveckla moderna digitala verktyg i kommunikationsarbetet. Kunskaper om offentlig förvaltning är meriterande. Vidare ser vi att du är trygg i ditt ledarskap, har god förmåga till helhetssyn och som med handlingskraft kan leda och utveckla en verksamhet mot uppsatta mål. Som ledare skapar du delaktighet och förutsättningar för dina medarbetare att utvecklas och ta ansvar i ett klimat som inspirerar till kreativitet och nytänkande. Du har god social kompetens och mycket god förmåga att kommunicera och att skapa förtroendefulla samarbeten internt och med externa aktörer. Vi lägger stor vikt vid att du har personlig lämplighet och de ledaregenskaper som krävs för att framgångsrikt utveckla och leda en verksamhet.
Visst låter detta som ett spännande uppdrag? Varmt välkommen med din ansökan redan idag!
Vi söker dig som har:
Relevant akademisk utbildning.
Mångårig erfarenhet som ledare/chef.
Lätt för att uttrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska
Plus i kanten:
Arbetslivserfarenhet inom den offentliga sektorn
Omfattning och tillträde
Heltid, konsultuppdrag nio (9) månader med chans till förlängning. Tillträde tidigast 2021-08-01.
Skicka in din ansökan
Ansökan görs via vår hemsida. Klicka på knappen ansök och fyll i den efterfrågade informationen. Vid en första kontakt med ansvarig rekryterare får du mer information om kundföretaget och tjänsten. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan så snart som möjligt då urval sker löpande.
Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på fraga@perido.se så svarar någon av våra rekryteringsassistenter dig. Ange tjänsten referensnummer 32396 i ämnesraden.
Om Perido
Perido är ett konsult- och rekryteringsföretag inom tjänstemannasektorn som hjälper dig som söker jobb till nästa steg i yrkeslivet! Vår vision är att alla ska trivas och vara engagerade på jobbet, såväl medarbetare som konsulter. Vi har vuxit stadigt sedan starten 2003 och består idag av 50 medarbetare internt och över 600 konsulter på uppdrag över hela landet. Som Perido-konsult blir du en del av vår organisation och växer tillsammans med oss genom att förstärka med din kompetens ute i våra kunders organisationer. Läs mer om Perido via denna länk www.perido.se/lediga-jobb/.