OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Myndigheten erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Myndigheten driver flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. SPSM har cirka 1200 anställda och det går ungefär 600 elever i SPSM:s specialskolor. Myndigheten finns på 30 adresser och 20 orter från Luleå till Malmö.
Arbetsgivare: Novare Bemanning
Är du som interimschef intresserad av ett samhällsvikigt uppdrag på en statlig myndighet med fokus på kunskapsutveckling? Har du erfarenhet från offentlig sektor, arbetsmiljöfrågor, ledning av arbetsplatsträffar och innehar god förmåga att leda specialister? Då har vi ett perfekt uppdrag för dig! Just nu söker Specialpedagogiska skolmyndigheten i Härnösand en engagerad och erfaren interimschef i väntan på intern rekrytering.
För att lyckas med just din ansökan, tror vi på ett starkt samarbete som gör att vi på Novare Bemanning bland annat erbjuder dig värde genom karriärsamtal, intervjuträning och välarbetad marknadsföring av din profil under processens gång. Låter detta som en möjlighet för dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan redan nu!
Om uppdraget
Vi på Novare Bemanning är en stolt och godkänd leverantör av det statliga ramavtalet i Sverige. Det betyder att vi ständigt får in tjänster från myndigheter där de söker erfarna interimschefer. Just nu är det Specialpedagogiska skolmyndigheten som är i behov av en interimchef i väntan på rekrytering av en chef för analys- och utvecklingsenheten i Härnösand.
SPSM består av fyra verksamhetsområden. Inom verksamhetsområdet Kunskapsutveckling finns två enheter, digitaliseringsenheten och analys- och utvecklingsenheten. Analys- och utvecklingsenheten utvecklar och kvalitetssäkrar myndighetens verksamheter utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. Myndigheten tar fram utvärderingar och analyser av verksamheternas resultat och effekter, analyserar tendenser i omvärlden samt utvecklar och följer upp myndighetens arbete inom mänskliga rättigheter. I enhetens uppdrag ingår även att sammanställa och sprida resultat av specialpedagogisk forskning till skolor och skolhuvudmän i Sverige samt att leda Sveriges verksamhet inom European Agency for Special Needs and Inclusive Education. Analys- och utvecklingsenheten har 17 medarbetare i Luleå, Härnösand, Stockholm, Örebro, Göteborg och Malmö. En stor del av arbetsmötena sker digitalt. Resor förekommer.
Exempel på arbetsuppgifter
Ledarskap, coaching
Genomföra arbetsplatsträffar enligt myndighetens riktlinjer.
Hantera personalfrågor och personalärenden.
Genomföra lönesättande samtal. Utifrån avgående enhetschefs förslag.
Genomföra det årliga medarbetarsamtalet som bas för lönesättning. Medarbetarsamtalet ska ha ett framåtperspektiv där individuella mål sätts för individen i förhållande till den egna verksamhetens mål.
Arbeta i verksamhetsområdets ledningsgrupp.
Planera och följa upp ekonomin och den löpande verksamheten.
Skriftlig uppföljning av verksamhetsplanen för aktuell period, som sker i vårt verksamhetsstöd Stratsys.
Krav för tjänsten
En kandidatexamen inom ett för Specialpedagogiska skolmyndigheten relevant område, från högskola eller universitet.
Erfarenhet som chef med verksamhets-, personal- och budgetansvar i minst två år räknat från sista anbudsdag.
Erfarenhet att leda specialister t ex sakkunniga, experter, högutbildade.
Goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt.
Kunna kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift.
Godkänt intyg från belastningsregistret i samband med uppdraget
Meriterande krav för tjänsten
Erfarenhet som chef inom offentlig sektor.
Erfarenhet om hur den statliga värdegrunden tillämpas.
Erfarenhet av arbete i planerings- och uppföljningssystem, t ex Stratsys.
Kunskap om funktionshinderområdet.
Uppdragsperiod och omfattning
Uppdraget löper från och med 2023-01-09 till och med 2023-03-31. Därefter finns möjlighet till förlängning i upp till 3 tillfällen á 1 månad. Introduktion inför uppdraget kommer att ske två dagar i december. Omfattningen är på ca 25 timmar/vecka utslaget över perioden. Placeringen är på SPSM huvudkontor i Härnösand.
Ansökan
Då urval sker löpande kan tjänsten komma till att bli tillsatt innan sista ansökningsdag. Var därför beredd med din ansökan redan nu. Sista ansökningsdag är 2022-11-10. Du är varmt välkommen!
Notera att vi tyvärr inte tar emot ansökningar via mail med anledning av GDPR. Om du däremot har frågor eller funderingar kring tjänsten så får du gärna kontakta oss.
Hoppas vi ses!
Som konsult hos oss
Som konsult hos oss får du en dedikerad konsultchef som du träffar regelbundet. Du får även karriärsamtal samt tips och tankar för din utveckling. Vi har en aktiv feedback kultur med fokus på positiv utveckling, intervjuträning inför nya möjliga uppdrag och tillgång till möjliga uppdrag inom Novare koncernen.
Novare Bemanning erbjuder bemanningstjänster till offentlig och privat sektor. Vi vill bygga ett nytänkande bolag med fokus på att få kandidater, kunder och konsulter att förstå, utveckla och formulera sina behov. Genom oss ska man få relevant och tydlig guidning oavsett om du är arbetssökande, redan anställd konsult eller uppdragsgivare.
Novare Koncernen är ett av Sveriges ledande HR Serviceföretag som årligen genomför ca 600 rekryteringar samt många bemannings och interimsuppdrag. Novare har funnits i 20 år och startades av Investor. 2014 köpte personalen ut företaget från Investor och ägs idag av nyckelpersoner inom personalen