International Category Manager/Inköpare

International Category Manager/Inköpare

Arbetsbeskrivning

E.ON är ett internationellt privatägt energiföretag. 70.000 medarbetare i 15 länder arbetar dagligen för utvecklingen av tekniska innovationer och användarvänliga kundlösningar för den nya energivärlden. Vi är det första stora energibolaget som verkligen fokuserar på framtidens energilösningar genom våra affärsområden för smarta nät och kundlösningar.

Tillsammans med våra kunder och partners skapar vi på E.ON superkrafter. Krafter som kan möta några av samhällets största utmaningar. Omställningen till förnybar energi och utvecklingen av det elektrifierade samhället är två exempel. Det här är saker som sker här och nu, där du kan vara med och bidra.
Om oss:
Teamet inom E.ONs Indirekt Inköp består idag av totalt 8 kompetenta och engagerade medarbetare. Av dessa arbetar 4 som International Category Managers med ansvar för nationell kategoristyrning och upphandling av samtliga indirekta inköp för de svenska E.ON-bolagen. De indirekta kategorierna omfattar, för att nämna några, bl a IT, olika typer av konsult- och specialisttjänster, fastighetstjänster, säkerhet och bevakning, tekniska komponenter, leasing, HR, marknadsföring och försäljning. Vi har förändrat och förbättrat vårt arbetssätt för att skapa ett starkt, samlat inköp för ökad effektivitet och samordning. Vår förändringsresa pågår fortfarande och vi söker nu ytterligare två International Category Managers till vårt team. 

Din roll:
Som International Category Manager har du ett stort kommersiellt fokus, såväl externt mot leverantörer som internt, där du får möjlighet att agera som affärspartner till andra verksamheter inom E.ON. Arbetet i rollen präglas i hög grad av samarbete inte bara här i Sverige utan i Europa överlag. Tillsammans med de andra erfarna och kunniga kollegerna driver ni ett värdeskapande inköpsarbete med fokus på de indirekta kategorierna. 
Du har ett stort eget mandat att genomföra upphandlingar, samt vara sammanhållande av verksamheternas behov, målsättning och aktivitetsplanering – det vi kallar utvecklande inköp.
Utöver ovan kommer du även att arbeta med:
* Genomföra upphandlingar inkluderande behovs-/marknadsanalys, RFI, RFQs, förhandlingar, avtalsskrivande samt implementering av leverantörer i nära samarbete med intressenter från verksamheten.
* Utveckla kategori- och underkategorikompetens i samarbete med funktionell expertis i verksamheten. 
* Tillsammans med dina kollegor aktivt delta i och stötta det globala kategoriarbetet samt bryta ner den globala strategin till nationella strategier som även tar hänsyn till den regionala verksamhetens behov och önskemål samt implementera de handlingsplaner som tas fram inom ramen för strategin.
* Vara ett bollplank för verksamheten och vara den kommersiella kontaktpersonen mot leverantörerna.
* Ansvara för att driva och utveckla både avtalsportföljen och leverantörsportföljen inom den egna kategorin.
* Delta i leverantörsuppföljning och säkerställa leverans genom KPI:er, uppföljning och genom att utföra regelbundna leverantörskontroller. 
* Leda och stötta verksamheten vid implementering av avtal, förvaltning av avtal samt i andra avtalsrelaterade diskussioner med leverantörerna.

Tjänsten är placerad i Malmö.
Om dig som vi söker:
För att ha rätt förutsättningar att lyckas och trivas i rollen tror vi att du har en högre utbildning inom inköp, supply chain eller försäljning samt har gedigen erfarenhet av att arbeta som inköpare. Har du tidigare arbetat inom indirekt inköp eller har erfarenhet av offentlig upphandling (LOU/LUF) är detta meriterande, men inget krav. Vi hoppas på att du arbetat i projektteam och har god förhandlingsvana. Du talar och skriver flytande svenska och engelska.
Som person är du driven, nyfiken, positiv och uppskattar fördelarna ett gott samarbete ger – en team player. Du har en god vana av att bygga relationer och att hantera olika behovsägares synsätt. I rollen blir du framgångsrik genom att arbeta strukturerat med hög fokus på affärsmässighet och kvalitet samt att du har förmåga att se helheten och att arbeta långsiktigt. Vi ser gärna att du utmanar oss och drivs av att hitta effektivare och roligare sätt att arbeta på.
Marie Lindskog Bylin, din blivande chef, grundar sitt ledarskap på tillit och engagemang där du kommer få mycket frihet under ansvar. Marie tror på en öppen kommunikation och att ha roligt tillsammans. Hon kommer, tillsammans med dina kollegor, stötta dig till att bli självständig i din roll.
Varmt välkommen att söka och var med oss på vägen mot ett hållbart samhälle! Sista ansökningsdag är 25 juli.

För frågor om tjänsten, vänligen kontakta rekryterande chef:
Marie Lindskog Bylin, +46 730 769501
För fackliga frågor, vänligen kontakta:
Hanna Rosen, +46 705 705254
Akademikerna, Akademikerna@eon.se
Michael Andersson, Ledarna, +46 705 250129

Kontaktpersoner på detta företaget

Tommy Vati
+46 730344270

Sammanfattning

  • Arbetsplats: E.ON Sverige
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 juli 2024
  • Ansök senast: 25 juli 2024

Besöksadress

AddressLine t.b.d.
None

Postadress

Street t.b.d.
Malmö, 21742

Liknande jobb


21 november 2024

21 november 2024

21 november 2024

21 november 2024