OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
LSAB Wood Solutions är ett affärsområde inom LSAB Group som erbjuder sågklingor, bandsågblad och hyvelverktyg med tillhörande service för bearbetning av trä.
Affärsområdet omsätter ca 250 MSEK och vi är en ledande aktör i Norra Europa. Vår ambition är att vara internationell marknadsledare inom vår nisch. Vi ser oss som en naturlig samarbetspartner till sågverk i Europa, Nord och Syd Amerika.
Våra specialister besöker sågverk varje vecka och har en god förståelse för våra kunders utmaningar. Våra digitala verktyg, Loggmaster och Effekt, gör att vi kan tydliggöra vilka steg som bör prioriteras för att i slutändan öka våra kunders lönsamhet.
Slipservice är en integrerad del av LSAB Wood Solutions erbjudande och utgör ungefär hälften av omsättningen inom affärsområdet. Många verktygstyper behöver slipas och också ombestyckas för att kunderna ska få ut mesta möjliga gångtid av sina verktyg. Vi erbjuder fullservice av verktygen för att säkerställa kvalitet och prestanda som är anpassad till kundernas produktion. Förutom slipning och ombestyckningar utför LSAB även balansering, tvättning, riktning och lagning av skadade verktygskroppar. En högkvalitativ service är kritiskt för att våra kunder skall kunna åtnjuta våra verktygs fulla potential, prestanda, kvalitet och livslängd.
LSAB har sex egna verksamheter strategiskt placerade i Norden och Baltikum. Vi tillhandahåller även service och ombestyckning för övriga marknader. I vår strategi finns konkreta planer på att etablera fler serviceenheter i Europa.
Service med kvalitet är avgörande för att vårt erbjudande skall vara konkurrenskraftigt. Just nu söker vi en Internationell Service Manager med uppdrag att utveckla vårt erbjudande inom service.
Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden
Tjänsten är högt prioriterad och som International Service Manager har du stort inflytande på utvecklingen inom ditt ansvarsområde, både operativt och strategiskt. Arbetsuppgifterna skiftar från verkstadsgolvet till investeringsbeslut, affärsplaner och dyl. Som Service Manager är du initiativtagare till förändringsarbete samt identifierar, prioriterar och driver förbättringsprojekt med hjälp av lokala platschefer. Vidare implementerar du ”best practice” avseende metoder och processer för att kunna standardisera vårt erbjudande och arbetssätt. Du säkerställer också att vi har rätt kompetens för att kunna leverera hög kvalitet. Dina arbetsuppgifter omfattar också att:
- Implementera servicestrategi för Wood Solutions i Norden och Baltikum.
- Optimera nuvarande serviceverksamheter och utnyttja synergier mellan enheterna.
- Medverka till ökad effektivitet och lönsamhet.
- Öka transparens och standardisera arbetssätt och processer genom att: - Kartlägga ”best practice”.
- Införa gemensam struktur för prissättning.
- Fokusera på kapacitet, kapacitetsutnyttjande och kvalitet.
- Införa gemensam rapportering och KPIer.
- Driva standardisering i metod och kvalitet.
- Överföra kunskap mellan enheter.
- Kartlägga utrustning, maskiner och etablera investeringsplaner.
- Aktivt stödja platscheferna i deras arbete.
- Aktivt delta i ledningsgruppen för Wood Solution.
- Utveckla strategiska samarbeten med leverantörer av maskiner och utrustning.
- Driva digitaliseringsprojekt.
- Utveckla nya serviceenheter i Europa
Som Service Manager rapporterar du direkt till vår Business Area Manager Wood Solutions som är placerad i Malmö. Du ingår i affärsområdets ledningsgrupp och har personalansvar för sex lokala platschefer i Norden och Baltikum. Tjänsten är placerad i Malmö. Resor förekommer löpande (uppskattningsvis varannan vecka) varför körkort och en privat situation som medger resor är ett krav.
Kvalifikationer och personlighet
Vi söker dig med följande bakgrund, egenskaper och färdigheter:
- God förståelse för betydelsen av service och några års erfarenhet från liknande uppdrag/position.
- Stort tekniskt intresse och förmåga att sätta dig in i tekniska frågor och processer i serviceflödet.
- God förståelse för hur en effektiv kundorienterad serviceorganisation fungerar.
- Personlighet med ledaregenskaper (tidigare personalansvar är ett krav) och pondus att driva förändringar.
- Förmåga att arbeta självständigt men också i team.
- God analytisk och kommunikativ förmåga.
- God förmåga att sälja in budskap på ett pedagogiskt sätt.
- Orädd för att kavla upp ärmarna samtidigt som du också trivs i mer administrativa sammanhang.
- Van användare av Excel, PowerPoint och CRM.
- Obehindrade kunskaper i både svenska och engelska i såväl tal som skrift.
Vi erbjuder…
- en anställning med stor frihet under ansvar där du har möjlighet att påverka företagets framtid. Vi värdesätter work-life-balance.
- stor möjlighet till professionell kompetens- och karriärutveckling i en spännande miljö.
- attraktiva villkor med lön, bonus, tjänstebil och ersättning för ev. hemmakontor.
Kontakt och ansökan
I det här uppdraget samarbetar vi med rekryteringsföretaget ComCube. Vänligen bifoga CV och ett motivationsbrev som svarar på:
● Varför vill du jobba som International Service Manager?
● Vad tror du framför allt att du kan bidra med som international Service Manager?
Har du några frågor beträffande rekryteringsprocessen eller tjänsten är du mycket välkommen att kontakta Helena Heijmink, helena.heijmink@comcube.se, 070-554 03 42 eller Helena Fransson, 070-554 05 04, som hjälper oss i detta uppdrag. Du ansöker om tjänsten genom att följa denna länk: https://comcube.varbi.com/se/what:job/jobID:685197/Vi tar endast emot ansökningar via denna länk! Vi tillämpar löpande urval. Tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.
Artiklar i detta ämnet
- Samverkan fack och arbetsgivare