Internationell administratör

Internationell administratör

Arbetsbeskrivning

Är du bra på engelska och administration? Gillar du dessutom att arrangera sociala aktiviteter och vill jobba med utbytesstudenter? Då är nog jobbet som internationell administratör något för dig.

Som internationell administratör erbjuds du en stimulerande, utmanande och omväxlande tjänst inom ramen för högskolans arbete med internationalisering. Tjänsten är placerad vid högskolekansliet, vars uppdrag är att tolka, analysera och informera om viktiga händelser inom utbildningspolitiken och högskolesektorn. Högskolekansliet står även till förfogande för internt beställda uppdrag. Arbetet på högskolekansliet styrs av interna förfrågningar men även av statliga krav avseende myndigheter och lärosäten. Inom avdelningen finns fem funktionsområden: ledningsstöd och juridik, forskningsstöd, analys och kvalitet, samverkan och innovation samt internationella relationer.

Arbetsuppgifter
En betydande del av uppdraget består i att ha kontakt med, ge stöd till och administrativt hantera en del av högskolans internationella studenter. I denna del ingår att ge stöd i ansökningsförfaranden och ha löpande kommunikation med partneruniversitet och utbytesstudenter. I uppdraget ingår administrativ samordning av boendefrågor för i första hand utbytesstudenter. I arbetet krävs goda relationer och samordning med bostadsföretag. I samband med terminsstart ansvarar vår internationella administratör för mottagande av internationella studenter vilket innefattar campusvisning, stadsrundtur, information av boendemiljöer och anpassad introduktionsvecka för internationella studenter.

I arbetet ingår också att arrangera evenemang med social prägel. Vissa aktiviteter erbjuds i nära samarbete med andra aktörer på lärosätet. Andra aktiviteter har vi själva huvudansvar för så som studieresor och särskilda besök. I vissa fall bistår International relations för mottagande av internationella besök vilket vår internationella administratör är en del av. Under hela året hanteras e-post, telefonkontakt och sociala medier för den internationella målgruppen.

Utöver ovanstående arbetsuppgifter kommer du även att arbeta med högskolans internationaliseringsansvarige. Frågor som ni kommer att arbeta med rör allt från och projekt gällande Europauniversitetsalliansen COLOURS, utresande utbytesstudenter, rekrytering av internationella studenter och andra förekommande arbetsuppgifter relaterade till högskolans internationaliseringsarbete. Eftersom arbetsåtaganden i huvudsak är kopplade till internationella studenter och våra partneruniversitet kan vissa arbetsåtaganden förekomma utanför ordinarie kontorsarbetstid. Resor inom och utanför Sverige förekommer i tjänsten.

Behörighet och kvalifikationer
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant kopplat till arbetsområdet. Du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift samt mycket goda kunskaper i engelska. Det är meriterande med ytterligare språkkunskaper. Du har god administrativ förmåga och är van att arrangera sociala aktiviteter. Det är meriterande om du har genomfört utbytesstudier under din studietid eller om du har erfarenhet av att arbeta med internationellt studentutbyte. Självklart har du hög interkulturell medvetenhet. Officepaketet kan du hantera och det är meriterande om du arbetat i Ladok, Mobility online eller Move on.

Du som söker har en utpräglad servicekänsla och förmåga att självständigt och flexibelt ta ansvar för och lösa förekommande arbetsuppgifter med hög kvalitet. Du samarbetar bra med andra på ett lyhört och smidigt sätt. Jobbet kräver att du är kommunikativ, skapar kontakter och att du underhåller relationer. Du har en problemlösande analysförmåga och är strukturerad i ditt arbete.

Övrigt
Tjänsten är tidsbegränsad och förväntas starta 1 oktober eller enligt överenskommelse och pågå fram till 15 september 2025. Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta biträdande kanslichef: Tobias Grahn på 044 – 250 30 91 (efter 1 augusti) eller ansvarig för internationella frågor: Lise-Lotte Nilsson på 044 – 250 30 08 (till och med 31 juli). Placering är i Kristianstad på vårt vackra campus med goda bussförbindelser och parkeringsmöjligheter. 

Ansökan
Välkommen med din ansökan tillsammans med CV och personligt brev. Betyg och intyg som styrker det du har uppgivit i ansökan skickar du med fördel med i din ansökan, annars tar du med dig detta vid en eventuell intervju.

Sista ansökningsdag är 9 augusti.

Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.


 


Arbetsplats Högskolan Kristianstad

Högskolan Kristianstad är en av Sveriges mest sökta högskolor med några av landets mest attraktiva utbildningar. En liten men samtidigt stor högskola samlad på ett vackert campus. Kristianstad utses till årets studentstad 2024 av Sveriges förenade studentkårer. Vi är stolta över våra 500 medarbetare och 14 000 studenter med den mångfald de representerar. Närhet, öppenhet, jämställdhet och respekt är våra ledord och genomsyrar alla våra 50 program och 250 fristående kurser. Med ett stort utbud på distans är vi långt fram i utvecklingen av distanspedagogik. Forskningen som bedrivs hos oss är driven av samhällsutmaningar, praktiknära och integrerad med våra undervisningsområden. Vi har forskarutbildningsrättigheter i vårdvetenskap och pedagogiskt arbete. Som arbetsgivare vill vi vara en attraktiv arbetsplats där alla kan göra skillnad. Högskolan Kristianstad eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.


 


Till annonsförsäljare och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligen direktkontakt med rekryteringsföretag och försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anders Håkansson, Saco/Sulf
044-20 30 58
Odd Skyllberg, OFR/S, Lärarförbundet
044-13 48 88
Marie Lindblom, OFR/S, ST
044-20 32 02
Thomas Achen, förvaltningschef
044-20 30 11
Carina Andersson, personalstrateg
044-20 30 28
Torben Olsson, avdelningschef och affärsutvecklare
044-20 80 07
Matts Behrens, IT-chef
044-20 30 61
Anders Håkansson, Saco-S
044-20 30 58
Ingvar Holm, avdelningschef
044-20 34 01
Annica Göth, chef Avdelningen för studentservice
044-20 85 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Högskolan Kristianstad
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 juni 2024
  • Ansök senast: 9 augusti 2024

Besöksadress

291 39 Elmetorpsv. 15
None

Postadress

Elmetorpsv. 15
Kristianstad, 29139

Liknande jobb


School Administrator

School Administrator

12 december 2024

Studieadministratör

11 december 2024

It-administratör till förskolan

It-administratör till förskolan

9 december 2024

Studie- och yrkesinformatör till arbetsmarknad och vuxenutbildning

Studie- och yrkesinformatör till arbetsmarknad och vuxenutbildning

6 december 2024