Internationell expert för tjänstgöring utomlands som RTA i Belgrad

Arbetsbeskrivning

Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning. Vår vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.

Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.

Internationella strategienheten har i uppdrag att driva och samordna Migrationsverkets europeiska och internationella samarbete. Med utgångspunkt i Sveriges politik för global utveckling ska verket engagera sig i det internationella utvecklingssamarbetet. I den rollen gör Migrationsverket insatser i länder utanför EU för att stärka deras kapacitet att hantera asyl- och migrationsfrågor. Arbetet bedrivs främst genom internationella projekt. Internationella strategienheten samordnar även samarbetet med internationella organisationer såsom UNHCR, IOM, IGC och GDISC. Enheten är en del av verksamhetsområdet för europeiskt och internationellt samarbete och planerar att tillsätta ett antal experttjänster för tjänstgöring utomlands, bl a som Resident Twinning Adviser i Belgrad inom ramen för ett samarbetsprojekt med den serbiska asylmyndigheten.

Om projektet och Twinning
Migrationsverket avser att ingå ett så kallat twinningsamarbete med Serbien från och med 2015. Genom Twinning erbjuds myndigheter och aktörer från EU:s medlemsstater att genom EU-finansierade projekt delta i institutionsutveckling av olika förvaltningar. Institutionsutvecklingen riktar sig mot kandidatländer, potentiella kandidatländer och grannländer till EU. Twinningprojekt ska syfta till kunskapsöverföring och/eller implementering av EU: s regelverk. Twinningprojektet i Serbien syftar till att förbättra asylsystemet i landet och ska bidra till att Serbien uppfyller kraven som ställs i samband med anslutningsförhandlingarna till EU.
Arbetsuppgifter
Projektet innefattar en Resident Twinning Adviser (RTA) på heltid. RTA är stationerad i Belgrad och har som främsta uppgift att på daglig basis arbeta tätt med mottagarlandets administration i implementeringen av projektet. RTA är ryggraden i projektet och kommer att driva dess genomförande. Bokföring, logistik och viss administration sköts även av projektkontoret på Internationella strategienheten på Migrationsverket.
- Tillsyn av projektimplementeringen och koordinering av alla korttidsexperters aktiviteter tillsammans med mottagarlandet för att nå uppsatta projektresultat
- Leda och fördela arbetet på projektkontoret i enlighet med överenskommen arbetsplan för att säkerställa genomförandet av projektets aktiviteter
- Bistå med teknisk input till projektet och bidra med rådgivning i relaterat expertområde för RTAn
- Samråda med deltagande medlemsstater och mottagarlandets projektledare liksom med mottagarlandets kontaktpunkt
- I samråd med projektledaren förbereda lägesrapporter.

Kvalifikationer
RTA skall ha följande
- Akademisk examen inom relevant område
- Erfarenhet av minst tre års arbete med praktisk implementering av EU acquin inom asyl och migrationsområdet
- Goda kunskaper om migrationsfrågor, med specifikt fokus på implementering av institutionell uppbyggnad och komparativ kunskap om andra EU- medlemsstaters system
- God kunskap om EU:s regelverk och policy, specifikt i relation till migration och asyl, institutionella krav och praxis
- Goda kunskaper i administrativ kapacitetsuppbyggnad
- Erfarenhet av arbete med kommunikations- och samarbetsfrågor mellan myndigheter
- Erfarenhet av projektledning
- Goda engelskakunskaper

Önskvärda kvalifikationer hos RTA
- Erfarenhet av att organisera och genomföra utbildningar samt andra kapacitetsuppbyggande aktiviteter
- Tidigare utlandserfarenhet eller erfarenhet av att arbeta i en internationell verksamhet
- Kunskaper i serbiska, kroatiska eller bosniska

Personliga egenskaper
Du ska vara serviceinriktad, drivkraftig, strukturerad, initiativrik och ha förmåga att hantera varierade arbetsuppgifter med snäva tidsmarginaler. Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet och för att lyckas i rollen är det viktigt att du har god förmåga till att knyta kontakter, bygga relationer och driva nätverk.
Upplysningar
Projektet kommer att starta och tjänsten kommer att tillsättas under förutsättning att Migrationsverket blir utvalt som implementerande organisation av EU-kommissionen. Stationeringsorten är Belgrad och det är mycket viktigt att den utvalda kandidaten har möjlighet att fullfölja projektet som löper under 24 månader. På grund av twinningregelverket är tjänsten inte en s.k. familjeplacering. Anställningen är en visstidsanställning under projektets löptid. Vi tillämpar individuell lönesättning. Tillträde: Senhösten 2014

Ansökan
Välkommen med din ansökan på engelska och EuropassCV. Ansökan sker via länken nedan.


Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Migrationsverket Norrköping
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 11 juli 2014

Liknande jobb


Vikariat - Ekonom för administration av EU-projekt till KI

Vikariat - Ekonom för administration av EU-projekt till KI

7 oktober 2024

3 september 2024

Kontrollant av EU-medel

Kontrollant av EU-medel

27 oktober 2023