OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Södertörns högskola är ett lärosäte i Stockholm som utbildar, forskar och samverkar för en hållbar samhällsutveckling. På högskolan finns drygt 11 000 studenter, cirka 70 program och 270 kurser. Utbildning och forskning bedrivs inom humaniora, samhällsvetenskap, teknik och naturvetenskap. Högskolan erbjuder också polisutbildning och lärarutbildning med interkulturell profil. Mycket av forskningen handlar om frågor som rör Östersjö- och Östeuropaområdet. På Södertörns högskola blandas ämnen, perspektiv, människor och erfarenheter. Här finns de nyfikna och de ifrågasättande, de som söker oväntade kombinationer, utveckling och utmaningar.
Vi söker nu en internationell handläggare
Södertörns högskola söker en internationell handläggare placerad på International Office, Studentavdelningen. Avdelningen består av fyra enheter, har drygt 40 medarbetare och ansvarar för frågor som antagning, examen, Ladok och studieadministrativa system, studenthälsa, samordning av stöd till studenter med funktionsnedsättning, disciplinärenden och studentsrättsliga frågor, studie- och karriärvägledning, Infocenter samt International Office.
International Office ansvarar för att samordna och utveckla högskolans internationaliseringsarbete inom utbildningsområdet. Enheten består av sju medarbetare och bistår högskolans internationaliseringsråd, stödjer institutionerna i att utveckla samarbetsavtal för mobilitet, handlägger personal-, lärar- och studentutbyten, har programansvar för t.ex. Erasmus+ och Minor Field Studies, administrerar bostäder, samordnar studieavgiftsfrågor, ger stöd till inresande internationella studenter samt ansvarar för internationell marknadsföring och rekrytering av internationella studenter. Vi söker nu en engagerad och ansvarsfull internationell handläggare till vårt mobilitetsteam.
Arbetsuppgifter
Som internationell handläggare arbetar du främst med följande arbetsuppgifter;
• information och vägledning individuellt eller i grupp kring utbytesstudier genom informationsmöten eller texter på webben
• samordning av programmet Minor Field Studies (MFS)
• handläggning och administration av ut- och inresande utbytesstudenter
• handläggning av stipendier för utbyten och praktik, inkl personal- och lärarutbyten, inom olika program främst Erasmus+ och MFS
• planera och genomföra högskolans mottagande av internationella studenter
• arbete i mobilitetsdatabasen Mobility Online.
Även andra arbetsuppgifter inom enheten och Studentavdelningen kan förekomma.
Kvalifikationer
• relevant akademisk examen
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, gärna vid universitet eller högskola
• god förmåga att planera och organisera ditt arbete på ett självständigt sätt
• god samarbets- och kommunikationsförmåga
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska
• van IT-användare med mycket goda kunskaper i Office-paketet och särskilt i Excel
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Vi vill att du som person har god självinsikt, är ansvarstagande, lyhörd och självgående. Du är flexibel och håller en hög servicenivå, även under tidpunkter av hög arbetsbelastning och med samtidigt pågående parallella processer.
Södertörns högskola arbetar med att utveckla digitala arbetssätt och som medarbetare förväntas du bidra till denna utveckling.
Önskvärt/meriterande i övrigt:
Erfarenhet av egna utlandsstudier och tidigare arbete i systemen Ladok, Mobility Online och Topdesk samt kunskaper i ytterligare ett språk relevant för verksamheten.
Anställningen
Anställningen avser heltid och är en tillsvidareanställning med tillträde 1 februari, 2022. Vi vill ha din ansökan senast 15 december 2021.
Ytterligare upplysningar
Enhetschef Karin Granevi tel: 08-608 42 17 eller 073-083 4037 och HR-specialist Anna-Karin Aldrin 08-608 45 20.