Internationell handläggare

Internationell handläggare

Arbetsbeskrivning

Södertörns högskola är ett lärosäte i Stockholm som utbildar, forskar och samverkar för en hållbar samhällsutveckling. På högskolan finns drygt 13 000 studenter, cirka 70 program och 280 kurser. Utbildning och forskning bedrivs inom humaniora, samhällsvetenskap, teknik och naturvetenskap. Högskolan erbjuder också polisutbildning och lärarutbildning med interkulturell profil. Mycket av forskningen handlar om frågor som rör Östersjö- och Östeuropaområdet. På Södertörns högskola blandas ämnen, perspektiv, människor och erfarenheter. Här finns de nyfikna och de ifrågasättande, de som söker oväntade kombinationer, utveckling och utmaningar.

Vi söker en internationell handläggare 
Södertörns högskola söker en internationell handläggare till enheten International Office, Studentavdelningen. Avdelningen består av fyra enheter, har drygt 40 medarbetare och ansvarar för frågor som antagning, examen, Ladok och studieadministrativa system, studenthälsa, samordning av stöd till studenter med funktionsnedsättning, disciplinärenden och studenträttsliga frågor, studie- och karriärvägledning, Infocenter samt International Office.

International Office ansvarar för att samordna och utveckla högskolans internationaliseringsarbete inom utbildningsområdet. Enheten består av sju medarbetare och bistår högskolans internationaliseringsråd, stödjer institutionerna i att utveckla samarbetsavtal för mobilitet, handlägger personal-, lärar- och studentutbyten och stipendier, har programansvar för t.ex. Erasmus+ och Minor Field Studies, administrerar bostäder, samordnar studieavgiftsfrågor, ger stöd till inresande internationella studenter samt ansvarar för internationell marknadsföring och rekrytering av internationella studenter. Vi söker nu en engagerad och ansvarsfull internationell handläggare till vårt mobilitetsteam som består av tre personer. 

Arbetsuppgifter
Som internationell handläggare i mobilitetsteamet arbetar du tillsammans med de andra i teamet utifrån olika ansvarsområden, som kan rotera inom teamet. Det som initialt ingår i arbetsuppgifterna är;


• processansvar för utresande utbytesstudenter,
• information och vägledning individuellt eller i grupp kring utbytesstudier genom informationsmöten, texter på webben etc.,
• handläggning och administration av ut- och inresande utbytesstudenter,
• systemansvar för mobilitetsdatabasen Mobility Online inkl ansvar för implementeringen av Erasmus+ without papers och vara kontaktperson gentemot andra system, t.ex. Ladok,
• att samordna stöd till internationella studenter inkl. avgiftsskyldiga studenter inkl att delta i planering och genomförande av mottagande av internationella studenter

 Även andra arbetsuppgifter inom enheten och studentavdelningen kan förekomma.

 Kvalifikationer


• Relevant akademisk examen.  
• Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, gärna vid universitet eller högskola.
• God förmåga att planera och organisera ditt arbete på ett självständigt sätt. 
• God samarbets- och kommunikationsförmåga.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.
• Van IT-användare med mycket goda kunskaper i Office-paketet, särskilt i Excel, samt erfarenhet av digitala möten och presentationer.

Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Vi vill att du som person har god självinsikt, är ansvarstagande, lyhörd och självgående. Du är flexibel och håller en hög servicenivå, även under tidpunkter av hög arbetsbelastning och med samtidigt pågående parallella processer.

Södertörns högskola arbetar med att utveckla digitala arbetssätt och som medarbetare förväntas du bidra till denna utveckling.

Önskvärt/meriterande i övrigt:
Erfarenhet av egna utlandsstudier och av tidigare arbete i systemen Mobility Online, Ladok och Topdesk samt kunskaper i ytterligare ett språk relevant för verksamheten.

Anställningen
Anställningen avser heltid och är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tillträde så snart som möjligt. Vi vill ha din ansökan senast 18 mars, 2022.

Ytterligare upplysningar
Enhetschef Karin Granevi tel: 08-608 42 17 eller 073-083 4037 och HR-specialist Anna-Karin Aldrin 08-608 45 20.


Den aktuella anställningen gäller under förutsättning att anställningsbeslutet vinner laga kraft.

En ansökan som inte är komplett eller inkommer till Södertörns högskola efter sista ansökningsdag kan komma att avvisas.

Södertörns högskola kan komma att tillämpa CV-revision.

Välkommen med din ansökan!

Fackliga kontaktpersoner:
SACO: info.saco@sh.se
ST: st@sh.se
SEKO: Henry Wölling tel: 08 -524 840 80, henry.wolling@ki.se

Södertörns högskola har gjort ett medvetet medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertörns Högskola
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 februari 2022
  • Ansök senast: 18 mars 2022

Liknande jobb


Koordinator yrkesutbildningar

Koordinator yrkesutbildningar

19 november 2024

Programhandläggare -vikariat

Programhandläggare -vikariat

15 november 2024

Utbildningshandläggare

Utbildningshandläggare

13 november 2024