OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Södertörns högskola är ett lärosäte i Stockholm som utbildar, forskar och samverkar för en hållbar samhällsutveckling. På högskolan finns drygt 13 000 studenter, cirka 70 program och 280 kurser. Utbildning och forskning bedrivs inom humaniora, samhällsvetenskap, teknik och naturvetenskap. Högskolan erbjuder också polisutbildning och lärarutbildning med interkulturell profil. Mycket av forskningen handlar om frågor som rör Östersjö- och Östeuropaområdet. På Södertörns högskola blandas ämnen, perspektiv, människor och erfarenheter. Här finns de nyfikna och de ifrågasättande, de som söker oväntade kombinationer, utveckling och utmaningar.
Vi söker en internationell handläggare
Södertörns högskola söker en internationell handläggare till enheten International Office, Studentavdelningen. Avdelningen består av fyra enheter, har drygt 40 medarbetare och ansvarar för frågor som antagning, Ladok och studieadministrativa system, studenthälsa, samordning av stöd till studenter med funktionsnedsättning, disciplinärenden och studentsrättsliga frågor, studie- och karriärvägledning, Infocenter och tentamenssamordning samt International Office.
International Office ansvarar för att samordna och utveckla högskolans internationaliseringsarbete inom utbildningsområdet. Enheten består av sju medarbetare och bistår högskolans internationaliseringsråd, stödjer institutionerna i att utveckla samarbetsavtal för mobilitet, handlägger personal-, lärar- och studentutbyten och stipendier, har programansvar för Erasmus+ och Minor Field Studies, administrerar bostäder, samordnar studieavgiftsfrågor, ger stöd till inresande internationella studenter samt ansvarar för internationell marknadsföring och rekrytering av internationella studenter. Vi söker nu en engagerad och ansvarsfull internationell handläggare till enheten då en av våra medarbetare ska vara föräldraledig.
Arbetsuppgifter
Som internationell handläggare i den här tjänsten har du en samordningsroll som innebär ett stort ansvarstagande och du arbetar till stor del självständigt men också tillsammans med andra i enheten eller inom högskolan. Det som främst ingår i arbetsuppgifterna är att:
• samordna och vara kontaktperson internt för frågor som rör internationella samarbeten inom utbildningsområdet och ge stöd i dessa frågor
• vara stöd till rektorsrådet för internationalisering och sekreterare i internationaliseringsrådet
• vara avtalsansvarig och hantera olika internationella avtal inom utbildningsområdet inkl Erasmusavtal
• i rollen som Erasmusansvarig informera om möjligheter, ge stöd i olika samarbeten och i programmets regelverk, ansvara för ansökningar och rapporteringar, implementering av nya delar i Erasmus+ programmet etc.
• handlägga lärar- och personalutbyten
• ansvara för internationalisering på webbsidan, samt för högskolans Handbok för internationalisering
Även andra arbetsuppgifter inom enheten och Studentavdelningen kan förekomma.
Kvalifikationer
• Relevant akademisk examen
• Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, gärna vid universitet eller högskola
• Dokumenterad erfarenhet av kvalificerad handläggning
• Mycket god kännedom om och erfarenhet av Erasmus+
• Mycket god förmåga att planera och organisera ditt arbete på ett självständigt sätt
• Mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska
• Van IT-användare med mycket goda kunskaper i Office-paketet, särskilt i Excel, samt god vana att på ett pedagogiskt sätt hålla digitala möten, webinarium och presentationer
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Vi vill att du som person har god självinsikt, är ansvarstagande, lyhörd och självgående. Du har god förmåga att planera, följa upp och bidra till utveckling av verksamheten. Du håller en hög servicenivå även under tidpunkter av hög arbetsbelastning och med samtidigt pågående parallella processer.
Södertörns högskola arbetar med att utveckla digitala arbetssätt och som medarbetare förväntas du bidra till denna utveckling.
Önskvärt/meriterande i övrigt:
Erfarenhet av egna utlandsstudier och kunskaper i ytterligare ett språk relevant för verksamheten.
Anställningen
Anställningen avser heltid och är ett vikariat på 12 månader med tillträdde i juni 2022. Vi vill ha din ansökan senast 31 mars, 2022.
Ytterligare upplysningar
Enhetschef Karin Granevi tel: 08-608 42 17 eller 073-083 4037 och HR-specialist Anna-Karin Aldrin 08-608 45 20.
Den aktuella anställningen gäller under förutsättning att anställningsbeslutet vinner laga kraft.
En ansökan som inte är komplett eller inkommer till Södertörns högskola efter sista ansökningsdag kan komma att avvisas.
Södertörns högskola kan komma att tillämpa CV-revision.
Välkommen med din ansökan!
Fackliga kontaktpersoner:
SACO: info.saco@sh.se
ST: st@sh.se
SEKO: Henry Wölling tel: 08 -524 840 80, henry.wolling@ki.se
Södertörns högskola har gjort ett medvetet medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.