Internationell koordinator (inom HR)

Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 41 000 studenter och 7 500 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.

Sektionen Personals huvuduppgift är att stödja verksamheten vid Lunds universitet i det personalpolitiska arbetet genom att skapa förutsättningar för en samordnad arbetsgivarfunktion, utveckla universitetsgemensamma styrdokument, processer, system och verktyg, tillse kompetensutveckling utifrån verksamhetens behov, arbeta med kunskapsbildning kring lärande och undervisning vid Lunds universitet. Sektionen Personal ska med utgångspunkt från den Strategiska planen utarbeta, samordna och utveckla personalpolitiken inom Lunds universitet så att vi uppfattas som en attraktiv arbetsplats av nuvarande och blivande medarbetare. Sektionen Personal består av tre avdelningar:

Arbetsrätt och anställning
Kompetensförsörjning och IRSO
Löner och förmåner



Avdelningen Kompetensförsörjning  inom sektionen Personal har ett övergripande ansvar för att tillhandahålla stöd till introduktion, ledarutveckling, kompetens- och karriärutveckling vid Lunds universitet.

Avdelningen ansvarar för att stöd finns för universitetets internationella medarbetare. Avdelningen leder även ett projekt att implementera en ny arbetsmiljöorganisation.

Arbetsuppgifter

Du är en nyckelfunktion inom Lunds universitet när det handlar om stödet kring internationell personal. Det är viktigt att du ständigt finner relevanta samarbeten inom och utanför universitetet för att ge denna målgrupp så bra förutsättningar som möjligt att verka och trivas vid Lunds universitet.

I rollen som internationell koordinator ger du stöd till universitetets internationella medarbetare. Det operativa arbetet med internationella medarbetare sker vid respektive fakultet. På universitetsgemensam nivå innebär arbetet framförallt att vara ett stöd till de internationella handläggare som finns i organisationen. För att trivas i rollen som internationell koordinator måste du ha ett intresse för ett brett arbetsfält i vilket det finns flera aktörer, målgrupper och behov att ta hänsyn till. Arbetsuppgifterna är av såväl förvaltande som utvecklande karaktär.

Exempelvis kommer du att:

Ge service och stöd till internationella handläggare inom LU, vilket kan innebära att upprätta checklistor, skriva fram rutiner, mm.

Tillhandahålla kontakter och informationsmöten med myndigheter och andra samarbetspartners med relevans för målgrupperna.

Arrangera och medverka i Välkomstdagar för nyanställd personal.

Hålla kurser för internationella handläggare om t ex försäkringar.

Tillgängliggöra aktuell, relevant och korrekt information på engelska på webben.

Stödja handläggare i frågor som rör internationella medarbetare.

Bidra till att sociala aktiviteter erbjuds för internationell personal.

Delta i interna och externa nätverk.

Kvalifikationer

Krav:

Högskoleexamen inom HR/personalområdet/motsvarande som arbetsgivaren bedömer vara lämplig för arbetet.

Mycket goda kunskaper i engelska och svenska i både tal och skrift är ett krav.

Interkulturell förståelse och goda kommunikativa färdigheter är också ett krav.

Vidare krävs en mycket god förmåga att analysera och tolka samt därefter förmedla, ibland komplex, information i organisationen, både på svenska och engelska.

Att du uppfyller kraven ovan ska tydligt framgå i din ansökan.

För att klara av arbetsuppgifterna krävs integritet och personlig mognad. Därutöver krävs en analytisk förmåga, god samarbetsförmåga och ett strukturerat arbetssätt. Du behöver vara drivande och serviceinriktad.

Meriterande:

Tidigare arbetslivserfarenhet inom högskolesektorn avseende mottagande av internationell personal.

Vana att driva (utvecklings-)projekt och/eller processer i en stor och decentraliserad organisation.

Ytterligare språkkunskaper utöver svenska och engelska.

Övrig information

Provanställning kan bli aktuellt.

Resor ingår i anställningen.

Välkommen med din ansökan redan idag, dock senast den 22 augusti.

Rekrytering sköts av sektionen personal, och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.



Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång.
Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Kerstin Larsson
+46462227094
Caroline Runéus
+46462227041
Elisabeth Pupp
+46462227116
Cecilia Sjöström
+46462227174
Marie Herner Hällström
+46462220347
Caroline Runéus/ avdelningschef
+46462227041
Susanne Norrman
+46462220755
Richard Stenelo
+46462221466
Carina Jensen
+46462220335
Mona Hansson
046-222 70 27, mona.hansson@pers.lu.se

Sammanfattning

Besöksadress

PARADISGATAN 2
None

Postadress

PARADISGATAN 2
Lund, 22350

Liknande jobb


Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

26 november 2024

Handläggare

Handläggare

26 november 2024

Expert till externfinansieringsenheten i Sundbyberg eller Norrköping

Expert till externfinansieringsenheten i Sundbyberg eller Norrköping

26 november 2024