OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Finansinspektionen (FI) söker nu dig som vill arbeta med internationella frågor och vara drivande i att utveckla det internationella arbetet inom område Betalningar.
Om jobbet
Område Betalningar är representerat i olika styrelser, kommittéer, arbetsgrupper och tillsynskollegier på global, europeisk och nordisk nivå. Mycket av regleringsarbetet för området startar på global och europeisk nivå för att sedan implementeras i Sverige. Rollen som internationell samordnare innebär exempelvis att ta fram underlag samt planera för och arrangera beredningsmöten, både internt på FI och med andra myndigheter.
Som internationell samordnare på staben på område Betalningar arbetar du med internationella frågor och policyutveckling samt är drivande i att utveckla FI:s internationella arbete inom område Betalningar. Det handlar främst om FI:s arbete inom de europeiska tillsynsmyndigheterna, men även andra internationella forum och frågor som berör områdets ansvar inom frågor som exempelvis hållbarhet, penningtvätt och handel med kryptovalutor. Utöver att samordna FI:s internationella arbete på betalningsområdet innebär arbetet att du deltar aktivt i utveckling av policy och med analys av olika frågor med goda möjligheter att påverka Finansinspektionens ståndpunkter.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som
• har relevant akademisk examen inom ekonomi, juridik, statskunskap eller liknande
• har relevant erfarenhet, sannolikt från myndighet och/eller finansbranschen
• har goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av analys- och policyarbete
• har förståelse för lagstiftningsprocessen på EU-nivå och kunskap om EU-institutioner
• har erfarenhet från en samordningsfunktion och eller som projektledare
• har erfarenhet av att arbeta med en eller flera av de frågor som ligger inom område Betalningars ansvar
• har erfarenhet av internationellt arbete.
Om dig
I det här jobbet behöver du
• bidra till ett gott samarbete
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt.
FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.
På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.
Bra att veta
Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.
Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.
På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/
En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.
Sök jobbet
Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.
Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.
Anställningsform:
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Omfattning:
Heltid
Kontaktperson:
Erik Blommé, Avdelningschef för penningtvättstillsyn, 08-408 988 86
Sista ansökningsdag:
2023-04-26
Kontaktpersoner på detta företaget
Therese Thunström
Therese Thunström
+46730623372