Internationellt marknadsansvarig

Internationellt marknadsansvarig

Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 40 000 studenter och fler än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.


Sektionen Externa relationer och Avdelningen för internationalisering arbetar med att skapa förutsättningar i verksamheten för internationalisering av studenter och anställda. I uppdraget ligger även att kommunicera universitetets utbildningsutbud och möjligheter såväl nationellt som internationellt.



Internationellt marknadsansvarig


Lunds universitet söker en internationellt marknadsansvarig inom Sektionen Externa relationer.

Positionen ingår i teamet Internationell Marknadsföring och Rekrytering och är fokuserad på att marknadsföra Lunds universitet, samt att aktivt rekrytera internationella studenter till våra engelskspråkiga program.

Arbetsuppgifter

Den här positionen handlar huvudsakligen om att kommunicera med presumtiva internationella studenter från första förfrågan till antagning, samt att utveckla, implementera och utvärdera en portfolio av marknadsförings-/kommunikationsstrategier riktade till studenter från specifika länder/regioner. I tjänsten ingår att planera fysiska såväl som digitala marknadsförings- och rekryteringsaktiviteter för varje antagningsomgång. Personlig kommunikation av hög kvalitet direkt med sökanden via mejl, vårt CRM-system och digitala och fysiska aktiviteter och evenemang är centralt i den här rollen.

Genomförande av webinars och/eller andra digitala aktiviteter. Närvara på mässor, genomföra universitetsbesök, mm. Ansvara för logistiken i planering kring fysiska event som kräver resor, boende och frakt av material. Koordinera med fakultetspersonal och andra involverade i studentrekryteringsaktiviteter.

Bidra med att utveckla och implementera rekryteringsstrategier för olika kanaler. Erbjuda input till varumärkeshantering, samt design och innehåll av marknadsföringsmaterial, inklusive innehåll i sociala medier. Analysera och utvärdera dessa strategier och material.

Tillhandahålla feedback och relevant expertis gällande de länder/regioner som ingår i marknadsansvaret. Leverera regelbunden feedback kring marknaden till teamet, inklusive kvantitativ data gällande ansökningar i definierade regioner/länder som ingår i marknadsansvaret. 

Utveckla och underhålla positiva arbetsrelationer med interna och externa nyckelintressenter. Detta kan även inkludera att utvärdera, initiera, utveckla och underhålla arbetsrelationer med utbildningsrepresentanter i den region som ingår i marknadsansvaret.

Hålla sig uppdaterad om programmen som erbjuds av Lunds universitet, behörighetskraven för respektive program, samt de nationella riktlinjerna för anmälan, inklusive landspecifik information. Erbjuda guidning för länderna som ingår i marknadsansvaret. 

Bibehålla uppdaterad information om högre utbildning och relevanta stipendieprogram i de regioner/länder som ingår i marknadsansvaret. 

Kunskap och erfarenhet

Du har erfarenhet av arbete med studentrekrytering under minst 4-6 år, i en roll där en del av den huvudsakliga arbetsuppgiften har varit att tillhandahålla etisk och korrekt studievägledning för studenter och föräldrar. Eftersom kommunikationen internt och externt i det här teamet är på engelska måste du vara flytande i engelska både i skrift och tal. Utmärkt förmåga att uttrycka dig på engelska och ett öga för detaljer är nödvändigt. Förmåga att kommunicera tydligt till en bred publik och genom ett brett spann av kanaler och media är ett krav. Du ska ha en universitetsexamen. Du ska demonstrera en god förståelse för marknadsföring gentemot externa målgrupper, samt för att identifiera och utveckla nya marknader och möjligheter. Det är önskvärt att du har erfarenhet av internationell marknadsföring generellt och av att utveckla nya digitala och off-line rekryteringskampanjer. Det är önskvärt att du har en förståelse för högre utbildning, inklusive en förståelse för olika utbildningssystem runtom i världen. Djup kunskap av en specifik region är en fördel.

Personliga egenskaper

Den här rollen involverar kontakter på alla nivåer externt och internt vid Lunds universitet och förutsätter därför god kommunikationsförmåga. Du kommunicerar ärligt och med trovärdighet, finess och diplomati. Som person är du noggrann, ansvarstagande och sätter en personlig ära i att leverera resultat av hög kvalitet. Du är flexibel, analytisk och strukturerad i ditt arbete. Du har uppvisat organisations- och projektledningskunskaper, samt en förmåga att prioritera i din arbetsbelastning, att arbeta självständigt och att ta initiativ i ett team där samarbete är viktigt. Du arbetar bra under press och trivs med ett högt arbetstempo. Du är bra på att relatera till olika människor och på att bygga relationer. Du har erfarenhet av internationellt arbete och/eller studier, är kulturmedveten och har erfarenhet av att arbeta med internationella organisationer och individer. Inte minst är du internationellt orienterad och intresserad av högre utbildning. Du är villig att resa ensam och under längre period, om och när det krävs.

 

Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.

 

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Sammanfattning

Liknande jobb


Vikarierande kommunikatör

17 september 2024

CHANNEL MARKETING LEAD

16 september 2024

16 september 2024

16 september 2024