OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.
Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
Tekniskt Centrum är en riksfunktion placerad i Göteborg med ca 18 anställda som samordnar, stödjer och utvecklar det tekniska stödet till Skatteverkets utredare. De områden sektionen arbetar med är internethandel, kontroll av kassaregister och IT-forensisk verksamhet och vi ser gärna att du är intresserad av samtliga områden. Tekniskt Centrums verksamhet är under ständig utveckling och det finns stora möjligheter att vara med och påverka hur verksamheten utformas.
Dina arbetsuppgifter som internetspecialist innebär att identifiera och analysera internetverksamhet med hjälp av Skatteverkets specifika program. Till viss del kommer du även att använda och utveckla egna lösningar för att kunna fullgöra olika uppdrag inom verksamhetsområdet. Det förekommer även att du agerar stöd till utredare i tekniska frågor vid besök på företag.
Du kommer att hålla i interna utbildningar inom internetområdet och agera bollplank mot regionala IT-utredare. Tekniskt centrum deltar också i internationella projekt och du kommer att samarbeta och ha kunskapsutbyte med skattemyndigheter i andra europeiska länder.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid
Vi söker dig som
• har en högskoleutbildning om minst 80p/120 hp inom relevant ämnesområde, gärna IT
• har dokumenterad erfarenhet av och kompetens av att arbeta med utredningar riktade mot internetrelaterade fenomen, t ex som IT-utredare
• har ett stort intresse för internetteknik och har bred kunskap om internetrelaterade frågor i allmänhet
• är initiativrik, drivande och utvecklingsorienterad
• har god analytisk förmåga
• är resultat- och målinriktad
• har god samarbetsförmåga och skapar goda relationer
• är pedagogisk och har god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift
• trivs i en utåtriktad roll med flera olika kontaktytor.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med SQL databaser och/eller arbete med Ajax. Det är också meriterande om du har arbetat med automatisk extrahering av web baserad data och/eller är kunnig inom området Search engine optimization (SEO).
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?
Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.