Internkommunikatör - 005YIP

Internkommunikatör - 005YIP

Arbetsbeskrivning

Internkommunikatör som brinner för storytelling 
Har du passion för kommunikation och digitalt förändringsarbete? Vill du arbeta på ett av världens ledande bolag inom energihantering och automation med Hållbarhet och Digitalisering som de två största fokusområdena? Då kan du vara den vi söker! 
Schneider Electric är en global specialist inom digital utveckling av energihantering och automation med en unik närvaro i svenska hem, fastigheter, industrier och infrastrukturer. Hos oss är hållbarhet ledordet. Med vår 180-årig historia och djupa rötter i energisektorn omformar vi idag branscher, utvecklar städer och berikar tillvaron för människor världen över. 
Vårt erbjudande till dig är ett självständigt, roligt och omväxlande arbete med frihet under ansvar och en möjlighet att vara med och påverka under en spännande tillväxtresa. Hos oss är det viktigt att ha det roligt på jobbet och känna sig motiverad även en måndagsmorgon. Du kommer att arbeta i ett internationellt marknadsledande företag med stort fokus på individuell tillväxt, utbildning och flera intressanta utvecklingsmöjligheter! 
Vi söker en driven och engagerad kommunikatör som har en strategisk blick, är en driven ”storyteller” och har stor passion för kommunikation och digitalt förändringsarbete. I rollen som Internkommunikationsansvarig arbetar du nära tillsammans med företagsledning och övriga i marknadskommunikationsteamet där du målmedvetet stöttar företagets affärsmål och bidrar till att ytterligare stärka Schneider Electrics position på den svenska marknaden. Din roll kommer att spänna ifrån strategisk och taktisk rådgivning i kommunikationsfrågor till konkret produktion av budskap för olika kommunikationskanaler, och du behöver kunna växla obehindrat mellan de olika rollerna. I den här rollen blir du en viktig kugge för att säkerställa att strategiska budskap når ut till alla medarbetare inom organisationen. Fokus för rollen är internkommunikation men du kommer även stötta och arbeta nära marknadskommunikationschefen med planering och genomförande av
extern storytelling, såsom kundreferenscase och inlägg i sociala medier. Vi erbjuder ett spännande och utmanande jobb inom marknadsföring och kommunikation i en internationell arbetsmiljö med varierande kontaktytor. 
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är
• Löpande internkommunikation; skriva texter och sätta ihop det interna nyhetsbrevet, skriva och publicera nyheter på intranätet, stötta framtagandet av presentationer för townhallmeetings och andra interna kommunikationskanaler etc.
• Driva olika internkommunikationskampanjer, t.ex. om vårt Hållbarhetsarbete
• Ansvara för contentproduktion och storytelling i nära samarbete med företagsledning och de olika affärsområdena
• Säkerställa att all internkommunikation stöttar och är anpassad till företagets övergripande affärs- och kommunikationsstrategier
• Vara med och driva det digitala interna förändringsarbetet
• Följa upp och mäta resultatet av aktiviteter och driva kontinuerlig utveckling
• Arbete med kundreferenscase för både extern och intern storytelling
• Stötta med PR-aktiviteter
Vi söker dig som har en akademisk examen inom kommunikation eller marknadsföring samt minst 3 års erfarenhet av liknande arbete på en kommunikation- eller marknadsavdelning. För att lyckas i rollen ser vi att du har erfarenhet av att stötta företagsledning samt planera, leda och genomföra kommunikationsprojekt. Du har ett starkt helhets- och kundfokus och förmågan att tänka strategiskt och affärsmässigt. Du kan arbeta självständigt på såväl operativ som strategisk nivå och är van att ta eget ansvar för att initiera, planera, implementera samt följa upp genomförda aktiviteter. Erfarenhet av arbete i en större organisation, arbete med virtuella, mångkulturella team samt projektledning är meriterande. Vi förutsätter att du är en skicklig kommunikatör som är flytande i engelska och svenska i både text och tal. Det är meriterande om du även har erfarenhet av att marknadsföra tekniska produkter och lösningar. 
Du har gedigen kunskap om metoder och verktyg inom internkommunikation och är nyfiken på nya tekniker för att föra fram budskap och skapa dialog. Vidare har du goda kunskaper om olika kommunikationsverktyg (t.ex. intranätplattformar, nyhetsbrev, PowerPoint etc).
Du kommer att samarbeta med alla avdelningar inom bolaget och deltar som kommunikativ projektledare i både interna och externa verksamhetsprojekt. Du är självgående och känner dig bekväm med att coacha och driva kommunikationsfrågor i relation till såväl ledningsgrupper som medarbetare. Som person är du serviceorienterad och social med förmåga att bygga och upprätthålla interna nätverk.
För att lyckas i rollen är du en strukturerad, noggrann och målinriktad person med kapacitet att planera, driva och följa upp många projekt och aktiviteter parallellt. Du är nyfiken, självgående och serviceinriktad och strävar efter att ständigt utvecklas i din profession och yrkesroll. Du har förmågan att skapa goda relationer och är bekväm att verka i en förändringsbenägen matrisorganisation med tidvis hög belastning.
Tjänsten är ett vikariat på 1 år med goda chanser till förlängning. Tillträde snarast möjligt. 
Ansökan
Har du frågor om tjänsten så ring gärna rekryterare Anna Kjellberg, tel. 072-231 61 95 och berätta mer om dig själv och varför du tycker att detta är rätt tjänst för dig. 
Vi bearbetar ansökningarna löpande och ser gärna att du anmäler ditt intresse snarast, via
www.se.com/se/jobb 
Varmt välkommen med din ansökan!
På Schneider Electric kallar vi det Life Is On, läs mer på www.se.com/se/jobb

Kontaktpersoner på detta företaget

Human Resource

Therese Thunström

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Schneider Electric Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast och rörlig lön
  • Publicerat: 7 februari 2020
  • Ansök senast: 8 mars 2020

Besöksadress

Frösundaviks allé 1
None

Postadress

Box 9026
Stockholm, xxxxx

Liknande jobb


20 september 2024