Internrevisionschef till Socialstyrelsen

Arbetsbeskrivning

Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Vårt jobb är att ta fram föreskrifter, kunskapsstöd och statistik samt göra uppföljningar och utvärderingar. Vi stödjer utvecklingen av e-hälsa, utfärdar legitimationer, delar ut statsbidrag och samordnar hälso- och sjukvårdens insatser vid allvarliga händelser. Vi följer utvecklingen inom vården och omsorgen och fångar upp och möter omvärldens behov. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Vi söker en ny internrevisionschef som oberoende och objektivt ska granska och utvärdera vår interna styrning och kontroll i enlighet med internrevisionsförordningen. Som internrevisionschef får du en unik inblick i myndigheten och möjlighet att bidra till vårt utvecklingsarbete. I uppdraget ingår även att ge råd och stöd till myndighetens ledning och styrelse i frågor som berör intern styrning och kontroll. Du är organisatoriskt placerad direkt under styrelsen som du rapporterar till löpande. Under året har du även löpande avstämningar med styrelsens presidium. Tjänsten är administrativt placerad vid generaldirektörens stab.

Ditt arbete är självständigt och ger goda möjligheter till personlig och professionell utveckling samt till att vidareutveckla internrevisionens arbetssätt. I arbetet ingår att upprätta en årlig riskanalys och revisionsplan och att genomföra planerade granskningar. Arbetet innebär att du med bibehållen självständighet och integritet etablerar ett gott samarbete med myndighetens ledning och de delar av verksamheten som granskas. Internrevisionen utgörs av en person med möjlighet att ta in extra resurser vid behov.

Vi söker dig som har
• akademisk examen inom ekonomi, juridik, samhällsvetenskap eller annan motsvarande akademisk utbildning som vi bedömer relevant i förhållande till arbetsuppgifterna
• erfarenhet av arbete med intern- och/eller externrevision.

För att lyckas i uppdraget är du lyhörd, har god samarbetsförmåga, integritet och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. I rollen behöver du även ha ett effektivt, noggrant och strukturerat arbetssätt. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har kunskaper om COSO:s ramverk för intern styrning och kontroll. Det är även meriterande om du har erfarenhet från offentlig verksamhet och är certifierad internrevisor (CIA) eller innehar annan relevant certifiering från IIA.

Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidare på heltid med provanställning på sex månader. Placeringen är i Stockholm. Din tjänstetitel är internrevisionschef.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Välkommen med din ansökan senast den 9 augusti 2020. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar.  Ange diarienummer 2.6.1-20460/2020.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta stabschef Urban Lindberg. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO, Magnus Göransson för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 juli 2020
  • Ansök senast: 23 augusti 2020

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


13 december 2024

Internal Auditor

Internal Auditor

6 december 2024

22 november 2024

22 november 2024