Internrevisor

Arbetsbeskrivning

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) arbetar på regeringens uppdrag. Med utgångspunkt i ekosystemens och människans behov arbetar vi kunskapsbaserat och koordinerat för att uppnå en hållbar förvaltning av våra vattenresurser, både i hav och sötvatten och inom fisket. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats med goda möjligheter att hela tiden lära nytt.




Beskrivning
Havs- och vattenmyndigheten arbetar med ekosystemens och människans behov för att uppnå en hållbar förvaltning av våra vattenresurser, både i havet, i sötvatten och inom fisket.

Vi söker nu dig som vill arbeta med detta spännande och på många sätt unika uppdrag att genom internrevision utveckla  Havs- och vattenmyndighetens verksamheter och uppdrag. Internrevisionens uppgift är att granska och föreslå förbättringar av myndigheternas interna styrning och kontroll. 

Arbetsuppgifter
Internrevisionen ska ge en balanserad och korrekt bild av hur väl olika processer, rutiner mm inom myndigheten fungerar. I din roll som internrevisor planerar och strukturerar du detta arbete med hög grad av självständighet. Du genomför riskanalyser, granskar hur planering och styrning efterlevs och hur instruktioner och rutiner hanteras.

Du sammanställer och analyserar information av olika slag och vid behov genomför du intervjuer med chefer och medarbetare. Resultatet av internrevisionen redovisas för myndighetsledningen, som beslutar om nödvändiga åtgärder. Rollen som internrevisor är fristående från andra delar av myndighetens verksamhet givet att alla delar av verksamheterna ska kunna granskas på ett objektivt sätt. Du rapporterar därmed direkt till generaldirektören och redovisar även resultat och iakttagelser till ledningsgruppen.

Ditt arbete ska bidra till att myndigheten utvecklas, att verksamheten bedrivs effektivt och uppfyller de krav som finns enligt befintliga regelverk. I uppdraget ingår att tydliggöra eventuella brister och risker i verksamheterna. Du ingår även i en arbetsgrupp som arbetar med att utveckla myndighetens visselblåsarfunktion enligt EU:s whistleblowing-direktiv.

Kvalifikationer
Du har akademisk examen inom ett ämnesområde myndigheten anser vara relevant för tjänsten, med fördel inom ekonomi och revision. Du har tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter såsom revision, audits, tillsyn och/eller arbete med certifiering.

Meriterande kunskaper/erfarenheter:
- Erfarenhet från arbete på statlig myndighet eller inom annan offentlig organisation
- Utbildning/certifiering i CIA (certified internal auditor) 
- Erfarenhet av verksamhetsplanering och/eller granskning av verksamhet liksom arbete med riskanalyser
- Erfarenhet som chef eller projektledare
- Erfarenhet av system för business intelligence eller system för verksamhetsstyrning 

Du har mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift samt motsvarande goda kunskaper i engelska. 

Som person har du lätt för att tänka strategiskt och agerar utifrån arbetsuppgiftens långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser. Du är analytisk, strukturerad och har förmåga att se helheter. Du har förmåga att värdera olika typer av information och kan bedöma när det är relevant att fördjupa arbetet för att granska detaljer. Du kan tillgodogöra dig komplex och omfattande information, sammanfatta och presentera densamma på ett tydligt och pedagogiskt sätt.

Du är prestigelös och kan på ett sakligt sätt omvärdera tidigare slutsatser och beslut. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera med andra. Du lyssnar aktivt och hanterar olika uppfattningar och åsikter på ett konstruktivt sätt. Du är trygg i din roll, har förmåga att vara tydlig i att agera efter egen övertygelse och planering. Du sätter gärna egna mål och du stimuleras av att aktivt utveckla och förbättra processer och rutiner. Vidare är du uthållig och kan arbeta enligt givna mallar där du förstår värdet av att följa tidigare processer. Du har hög integritet både som person och i ditt yrkesutövande, väl grundade värderingar och hanterar information och informationskällor professionellt. I ditt arbete tar du stöd av värderingsdokument och gör etiska bedömningar. 

Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på halvtid, med placering i Göteborg. Havs- och vattenmyndigheten tillämpar provanställning och individuell lönesättning. På HaV finns möjlighet att arbeta delvis på distans. Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse. 

Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Havs- och Vattenmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 februari 2022
  • Ansök senast: 20 februari 2022

Liknande jobb


Financial Assistant

4 november 2024

1 november 2024

30 oktober 2024