Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Försäkringskassans internrevision söker två internrevisorer som vill arbeta med utmanande uppgifter i en av Sveriges största myndigheter. Som internrevisor kommer du att granska en omfattande verksamhet med stora betalningsflöden, där vi på myndigheten ska möta och hantera flera av de större utmaningarna och trenderna i samhället. Tillsammans med internrevisionschefen rapporterar du dina granskningar till myndighetsledningen och bidrar därigenom till att myndigheten utför sina uppgifter effektivt, enligt gällande regler och med god hushållning av skattemedel.
Försäkringskassans internrevision består av åtta medarbetare och funktionen är organisatoriskt placerad under styrelsen. Internrevisionens uppgift är att granska och lämna förslag till förbättringar av myndighetens process för intern styrning och kontroll. I arbetet ingår även att ge råd och stöd till Försäkringskassans ledning.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:
• planera, genomföra och kommunicera resultat av internrevisionsgranskningar och rådgivningsuppdrag
• löpande identifiera, analysera och värdera risker samt bidra till framtagandet av vår internrevisionsplan och årsrapport
• aktivt delta i arbetet med att utveckla internrevisionens verksamhet och kompetens
• följa upp beslutade åtgärder med anledning av internrevisionens lämnade rekommendationer.
Vi arbetar ofta i team inom internrevisionen och under en granskning kommer du arbeta med en stor mängd intressenter runt om i verksamheten. Du behöver vara bekväm med att kommunicera tydligt och strukturerat i tal och skrift med personer i en mängd olika roller, från handläggare i en socialförsäkringsförmån via stödfunktioner till högsta ledningen.
Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har erfarenhet av revisionsarbete, annat likvärdigt kvalificerat gransknings-/ utredningsarbete eller att arbeta med intern styrning och kontroll på strategisk nivå inom en större organisation
• har goda kunskaper om intern styrning och kontroll eller ledning och styrning av organisationer
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• verkställer planer med engagemang och beslutsamhet och uppnår resultat med hög kvalitet
• förstår och analyserar effektivt komplexa frågor
• god datorvana.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av projektledning
• kunskaper om revisionsmetodik
• kunskaper om statliga regelverk
• god vana av att presentera för högre ledningsnivåer
• god vana av att kommunicera komplexa frågor på ett enkelt sätt
• goda kunskaper om IT och informationssäkerhet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Två tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm (Telefonplan) eller Göteborg (Gårdakontoret).
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Cristopher Grahl, 010-114 13 88 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Stefan Dahlberg, 010-116 45 16 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Henrik Lindholm, 010-116 92 35. Saco-S: Henrik Schornack, 010-112 48 17. Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 6 januari 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.