OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kulturdepartementet
Är du samhällsintresserad och vill utföra ett betydelsefullt arbete som bidrar till Sveriges utveckling? Vi söker dig som är intresserad av att arbeta som utredningssekreterare i kommande utredningar inom Kulturdepartementets ansvarsområden som inkluderar medier, demokrati, kultur, kulturarv, arkiv, kulturmiljö, nationella minoriteter samt det samiska folkets språk och kultur. Vi kan erbjuda en självständig roll i händelsernas centrum med högt prioriterade och meningsfulla arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen.
Arbetsuppgifter
Regeringen kan tillsätta kommittéer/statliga utredningar för att utreda en särskild fråga eller frågeområde. Kommittéernas uppdrag ges i form av ett kommittédirektiv och handlar ofta om att ta fram fakta, analysera dem och lägga fram förslag. Kommittéförordningen sätter ramarna för kommitténs arbete. En kommitté är en egen myndighet som är fristående från regeringen.
Som utredningssekreterare arbetar du aktivt i utredningen tillsammans med ansvarig utredare och eventuellt andra sekreterare och driver arbetet framåt. Du kommer exempelvis att arbeta med att samla in, sammanställa och analysera material samt skriva olika typer av underlag och analyserande texter till utredningens slutprodukt. Det är vanligt förekommande att det i arbetsuppgifterna ingår att arrangera vissa möten och olika typer av workshops med sakkunniga eller intressenter.
Vill du läsa mer om tidigare och pågående utredningar och kommittéer kan du göra det på www.sou.gov.se och på regeringen.se.
Kvalifikationer
Du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av utredningsarbete, t.ex. från tidigare statliga utredningar eller från myndighet eller annan del av offentlig sektor. Det är även meriterande om du har sakkunskap inom Kulturdepartementets områden. Ofta ingår det i kommittéernas uppdrag att lägga fram författningsförslag, varför juridisk kompetens i dessa fall är meriterade.
Som person besitter du förmåga att ta initiativ och driva arbetet framåt mot uppställda mål. Du har god samarbetsförmåga och utför ditt arbete med mycket gott omdöme, hög integritet och personlig mognad. Arbetet ställer krav på din analytiska förmåga och du har lätt för att sätta dig in i komplexa frågeställningar och samordna olika intressen. Vidare har du har en mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift.
Övrigt
Som utredningssekreterare får du en tidsbegränsad anställning inom ramen för Löne- och förmånsavtal för sakkunniga (specialister) inom Regeringskansliet.
Tjänstgöringsort är i huvudsak Stockholm, men det kan också finnas möjlighet att jobba från våra kommittélokaler i Malmö, Göteborg eller Jönköping.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om vad ett uppdrag som utredningssekreterare innebär och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Åsa Hemingway på 08-405 48 87. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elin Hallström på 08-405 95 87. Fackliga kontaktpersoner är Katja Wahlsten Efternamn för Saco och Susanna Wiener för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din intresseanmälan i vårt rekryteringsverktyg senast den 11 december 2022. Vi behåller din intresseanmälan under 6 månader och kontaktar dig om din erfarenhet och sakkunskap matchar något av utredningsuppdragen i Kulturdepartementets utredningar.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Kulturdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för frågor som rör kultur, medier, demokrati, det civila samhället och det samiska folkets språk och kultur. Departementet ansvarar också för frågor som de nationella minoriteterna, ungdomspolitik, trossamfund och begravningsverksamhet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35