IPS-arbetscoach

IPS-arbetscoach

Arbetsbeskrivning

Avdelning socialpsykiatri

Vill du stötta personer med psykisk funktionsnedsättning i deras arbetsliv? Är du bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer? Då ska du läsa vidare här!

IPS-arbetscoacher tillhör vård- och omsorgsförvaltningen, avdelning socialpsykiatri, och arbetar med att ge personer med psykisk funktionsnedsättning stöd i att söka, finna, få och behålla ett arbete på den öppna arbetsmarknaden.

Ditt uppdrag
Som arbetscoach arbetar du enligt IPS-modellen för att stödja personer med psykisk funktionsnedsättning att söka, finna, få och behålla ett arbete på den öppna arbetsmarknaden, med möjlighet till lönearbete utan omfattande bedömningar av arbetsförmåga eller arbetsträning. Arbetssökandet grundar sig på individens val. Intresse och arbetserfarenhet kartläggs för att kunna bistå den arbetssökande att finna en lämplig arbetsgivare. I ditt arbete som IPS-arbetscoach tar du många kontakter med arbetsgivare för att möjliggöra för brukarna att få ett arbete. I arbetet ingår även stöd i studier enligt modellen Supported Education, det vill säga att stödja den enskilde att påbörja, genomföra och avsluta studier både på komvux, yrkeshögskola, högskola och universitet, för att kunna komma ut på arbetsmarknaden med målet att nå egen försörjning.

IPS-modellen, Individual Placement and Support, skiljer sig från traditionell arbetsrehabilitering genom att arbetsträningen sker i den direkta arbetsmiljön på en arbetsplats. En förutsättning för att verksamheten ska fungera är att du som arbetscoach bistår med både pedagogiskt och kognitivt stöd i den direkta arbetssituationen så länge det behövs. Stödet utformas individuellt för varje person, och ges både till individen och arbetsgivaren. Stor del av arbetstiden är ute på fältet där du träffar brukare och arbetsgivare och/eller utbildningsanordnare. Arbetstiden är flexibel då du jobbar när brukarna behöver ditt stöd.

Din bakgrund
Vi söker dig med högskoleutbildning som till exempel socionom, personalvetare, arbetsterapeut eller sjuksköterska. Du har dokumenterad arbetslivserfarenhet av målgruppen, dvs personer med psykisk funktionsnedsättning. Säljerfarenhet är ett krav då det är viktigt att du är bekväm med att ta kontakt och skapa relationer med olika arbetsgivare. B-körkort, goda engelska och IT-kunskaper, inkl. officepaketet, är en förutsättning för arbetet.

Utbildning i IPS-modellen, utbildning i Stöd i studier/Supported Education, MI, VOSS och/eller systemteori är meriterande liksom erfarenhet av arbete som IPS-arbetscoach med personer med psykiska funktionsnedsättningar. Vi ser gärna att du har god kännedom om arbetsmarknaden. Har du även tillgång till egen bil samt ytterligare språkkunskaper, utöver svenska, är det en fördel.


Som person har du god helhetssyn och är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Du är kommunikativ och bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Arbetet kräver även att du har en god pedagogisk förmåga och förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap. Du är flexibel, kan arbeta självständigt men har god samarbetsförmåga och är lugn och samlad i alla situationer.

Upplysningar
I Uppsala kommun värnar vi om varandras hälsa och arbetsmiljö. För att få arbeta brukarnära inom våra olika vård- och omsorgsverksamheter ska du vara vaccinerad mot Covid-19.

Har du frågor om tjänsten, kontakta rekryteringskonsult:
Camilla Månsson, 072 536 69 96.

Facklig företrädare:
Vision, Lena Wiksten Andersson, 018-727 24 30
Sveriges arbetsterapeuter, Therese Samuelsson, 018-726 11 97
Akademikerförbundet SSR/SACO, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34.


I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Här arbetar vi med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Det handlar om öppna insatser, hemtjänst, korttidsvård, särskilt boende, LSS-verksamhet, personlig assistans, socialpsykiatri och hälso- och sjukvård. Målet är att äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt. Förvaltningen ansvarar också för biståndshandläggning, strategisk planering, upphandling och uppföljning.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)

Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 april 2022
  • Ansök senast: 2 maj 2022

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


KAA handläggare till Kompetenscenter, Timrå kommun

KAA handläggare till Kompetenscenter, Timrå kommun

22 november 2024

21 november 2024

21 november 2024