OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I över 100 år har Iris arbetat med individens utveckling. Idag är uppdraget att erbjuda individanpassad utbildning och utveckling i hela landet. Iris arbetar brett med att stötta personer till att ta sitt nästa steg på arbetsmarknaden. Detta gör vi genom matchningstjänsten Rusta och Matcha (ROM). Våra tjänster syftar till att skapa bättre förutsättningar för våra deltagare. Iris är en del av Irisgruppen som är en av Sveriges ledande aktörer för effektiv utbildning och stödinsatser för vuxna. Irisgruppen, som består av verksamheterna Iris och Medlearn, har en omsättning på cirka 400 MSEK och drygt 550 anställda på 80 orter runtom i Sverige. Visionen är att realisera drömmar. Genom våra insatser där varje individ når sin fulla potential skapar vi ett bättre samhälle med minskad arbetslöshet och ökad integration. Iris eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Se filmen om Iris, läs mer på iris.se och irisgruppen.se.
Vi söker nu ytterligare en ny driven medarbetare i Gävle inom Rusta och Matcha då vi har ett högt inflöde av deltagare
Drivs du av att arbeta med människor och hjälpa dem nå en sysselsättning? Vill du ha ett meningsfullt arbete som du själv kan påverka och samtidigt göra samhällsnytta? Då har du hittat rätt! Varmt välkommen till Irisgänget som erbjuder dig inkludering, mångfald och arbetsglädje!
Dina arbetsuppgifter
Vi söker nu timanställd personal som handledare till uppdraget Rusta och Match (ROM) till vår verksamhet i Gävle då vi expanderar. Uppdraget syftar till att matcha arbetssökande med målet att nå en sysselsättning såsom arbete eller utbildning. Det handlar om att göra deltagaren matchningsbar genom kreativa metoder.
Detta gör du med stöd av våra interna processer, verktyg och metoder tillsammans med vårt externa nätverk av handledare och coacher. Du kommer arbeta tvärfunktionellt och samarbeta med kollegor även i andra uppdrag. Du kommer att arbeta mot en bred målgrupp bestående av personer som i varierande grad står utanför arbetsmarknaden, exempelvis nyanlända och personer med olika funktionsvariationer m.fl. Som handledare ansvarar du för det löpande arbetet med deltagarna.
Arbetsuppgifterna innefattar bland annat:
- Dagligt arbete med deltagare i tjänsten i syfte att uppnå uppsatta mål
- Matchning av deltagare mot sysselsättning (arbete eller utbildning)
- Nätverkande med lokala samarbetspartners och företagskontakter
- Uppföljning och utvärdering av deltagare
- Administration
Din profil
Vi söker dig som uppfyller något av följande kravprofiler (studier behöver verifieras med intyg):
Alternativ 1:
- Minst två års arbetslivserfarenhet motsvarande heltid av att arbeta med handledning/ coachning/ vägledning av arbetssökanden. Även deltid kan godkännas om den sammanräknade arbetstiden motsvarar heltid under 2 år.
- Akademisk utbildning med 180 högskolepoäng eller motsvarande poäng från yrkeshögskola inom exempelvis beteendevetenskap, personalarbete, studie- och yrkesvägledning, arbetslivspsykologi, socialt arbete, företagsekonomi eller liknande.
Alternativ 2:.
- Minst tre 3 års arbetslivserfarenhet motsvarande heltid i något eller några av följande yrken eller arbetsuppgifter: Arbetsledning med personalansvar, Rekrytering, Omställningsarbete för arbetssökande, Studie- och yrkesvägledning, Handläggning i personalfrågor (ej enbart personaladministration), Arbete med arbetslivs- och arbetsmarknadsfrågor, Arbete med social- och grupp-psykologi, Karriärvägledning. Även deltid kan godkännas om den sammanräknade arbetstiden motsvarar heltid under tre (3) år.
- Minst ett 1 års heltidsstudier på eftergymnasial nivå med minst godkänt resultat
Personliga egenskaper
Du kommunicerar väl på svenska och engelska samt har god datorvana. Vidare bör du tycka om att nätverka och bygga lokala relationer och samarbeten. Du är också en person som uppskattar ordning och reda och som är duktig på att sköta daglig administration kring det dagliga arbetet. Du är en person som ser möjligheter, har god pedagogisk förmåga och gillar en omväxlande vardag. Du behöver vara lyhörd och in lyssnande utifrån deltagarens behov. Uppdraget är resultatbaserat och därför bör du också vara en målinriktad person.
Sammanfattningsvis behöver du trivas i att kombinera ett förhållningssätt som varvar mellan lyhördhet och prestation utifrån befintliga målsättningar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten. Flexibilitet och lyhördhet är något vi lyssnar på så i samverkan kan arbetspass anpassas (till viss del).
Meriterande
Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet från arbete hos någon av våra branschkollegor, kommunala motsvarigheter alternativt att du har arbetat hos arbetsförmedlingen. Det är också meriterande om du har god kännedom om den lokala och regionala arbetsmarknaden i området. Flerspråkighet såsom arabiska eller somaliska är meriterande. Körkort *B* samt tillgång till egen bil är meriterande.
Vi erbjuder
Vi erbjuder en spännande och utvecklande provanställning på heltid inom en ledande utbildningskoncern. Vi arbetar över bolagsgränserna för att gemensamt utbyta kunskap och driva utvecklingen framåt. Vi har kollektivavtal och vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten.
Ytterligare information
Tjänsten tillsätts om erforderliga beslut tas
OBS - innan anställning påbörjas kommer du behöva verifiera din kompetens genom vidimerade utbildnings- och anställningsintyg.
Urval sker löpande så vänta inte med din ansökan. Tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag! Sista ansökningsdag är 2024-02-29
För frågor kring tjänsten, kontakta Leveranschef Per Lundgren, 076-539 90 43 För frågor kring rekryteringsprocessen, kontakta HR-avdelningen på iris.rekrytering@iris.se.