OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Uppdrag och arbetsuppgifter ISF har till uppgift att värna rättssäkerhet och effektivitet inom socialförsäkringssystemet genom att bedriva systemtillsyn och effektivitetsgranskningar.ISF startade sin verksamhet den 1 juli 2009 och befinner sig i en uppbyggnadsfas.Inom myndigheten finns en rad olika kompetenser företrädda - ekonomer, jurister, sakområdesexperter, utvärderare m.fl.Nu söker ISF fler medarbetare med följande inriktningar: .Utredare med ingående kunskaper inom socialförsäkringen i allmänhet och handikappolitiken med de riktade stöden i synnerhet.Arbetet innebär utvärdering av Försäkringskassans administration med utgångspunkt i organisation, processer och tillämpning av regelverket inom socialförsäkringsområdet. .Utredare med praktiska erfarenheter och intresse av utredningar med kvantitativ inriktning.Arbetet kräver goda kvantitativa metodkunskaper och stort intresse av att arbeta med stora registerdatabaser, med urvalsundersökningar och med regressionsanalys.Kunskaper om statistiska analysmetoder samt goda kunskaper i att programmera i statistikpaketet SAS krävs. Arbetet som utredare innebär bland annat att man driver eller medverkar i olika granskningsprojekt.Dessa kan exempelvis handla om att utreda, analysera och kritiskt pröva olika frågor med anknytning till tillämpningen av socialförsäkringslagstiftningen och ärendehandläggning.Det kan gälla utformning och effekter av regelsystemet, implementering av regelverk, utvärdering av stöd för ärendehandläggning eller arbetsformer inom socialförsäkringssystemet.Arbetet innebär kontakter med tjänstemän vid olika myndigheter.Resor kan förekomma. Exempel på aktuella granskningsprojekt är: .Analys av regionala variationer i tillämpningen av sjukförsäkringen[[ .Försäkringskassans tillämpning av den nya sjukskrivningsprocessen .Effekter av avskaffandet av socialförsäkringsnämnderna .Handläggningsstöd för bedömning av merkostnader/merutgifter inom handikappersättning respektive vårdbidrag .Administrationskostnaderna i ålderspensionssystemet.Bakgrund och kompetens Som utredare behöver man ingående kunskaper om en eller flera förmåner som Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten administrerar. För båda utredarna krävs flerårig erfarenhet av utredning och analys av regelverket inom socialförsäkringsområdet.Denna kan ha förvärvats inom exempelvis Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten eller andra relevanta myndigheter.Erfarenhet från offentliga utredningar är meriterande . Arbetsuppgifterna kräver mycket god förmåga till analys och kritisk prövning.Stor vikt kommer att läggas vid förmågan att presentera granskningsresultat i rapportform och kommunicera muntligt, liksom förmågan att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra med olika bakgrund och kompetens.Erfarenhet av arbete i projektform är en merit.Information Frågor besvaras av:[[ .Joakim Söderberg, enhetschef barn-,[familj-, och handikappförmåner[tel.Angela Berthelsen, personalansvarig, tel.Ansökan Välkommen med din ansökan senast den[4 juli på www.inspsf.se.