OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss på Oskarshamns kommun får du möjlighet att utvecklas i din yrkesroll. Oskarshamns kommun utsågs 2016 till en av de 50 mest spännande arbetsgivarna inom offentlig sektor. Det är våra egna medarbetare som har gett oss högt betyg, framför allt för att vi har kreativ arbetsmiljö med spännande och meningsfulla jobb. Vi får också högt betyg för att vi är goda kollegor som skapar trivsel på arbetsplatsen.
Oskarshamn har ett urstarkt näringsliv med energifokus, ett fantastiskt kust- och inland och ett rikt kultur- och fritidsliv.
Vill du vara med och skapa kundnytta i en komplex verksamhet genom verksamhetsutveckling med hjälp av IT, god tillgänglighet och god service? Vill du vara med och påverka utvecklingen samt utvecklas som en del i ett team med kompetenta medarbetare?
Då kan det vara just dig vi söker! Utifrån den pågående digitaliseringen befinner sig kommunens IT-verksamhet i en expansiv fas. Kommunens IT-avdelning svarar för drift och support av kommunens administrativa system, datorutrustning och kommunikation samt skolornas IT-miljö. Totalt hanterar vi för cirka 3000 klienter och drygt 150 servrar. Vårt nätverk finns på 120 olika platser i kommunen och antalet användare är 7500. Vi är till antalet 19 anställda varav 13 jobbar med IT. Avdelningen ansvarar även för telefoni, kontorsvaktmästeri och arkiv.
Vi är nu i behov av en IT-administratör enligt nedan beskrivning.
ARBETSUPPGIFTER
Som IT-administratör utgör du IT-avdelningens Beställningsfunktion. Detta omfattar bland annat ansvar för att utveckla, effektivisera och där det är möjligt automatisera processen för beställning och leverans av IT-produkter och därtill kopplade tjänster. Kommunen står inför ett införande av e-handel där du blir en viktig resurs i införandet. Beställningsfunktionen har också ett ansvar för att möta verksamheterna i deras behov av nya produkter och lösningar samt tillsammans med IT-avdelningens Klientansvarige, ett ansvar för produktsortiment och kontakter med upphandlade leverantörer.
Beställningsfunktionen ansvarar dessutom för livscykelhanteringen av klientutrustning samt tillhörande inventariehantering, vilket innebär att du blir systemförvaltare för IT-avdelningens inventarie- & debiteringssystem, Transparent IT.
Beställningsfunktionen har det övergripande ansvaret för rutiner rörande kontohantering för kommunens centrala system (t.ex. Microsoft AD) utifrån fastställda riktlinjer för åtkomst.
I rollen ingår även ett ansvar för de centrala licenser som IT-avdelningen ansvarar för. Du har också ett övergripande ansvar för avdelningens tjänstebilar.
KVALIFIKATIONER
Som IT-administratör är du driven, noggrann, stresstålig, har hög servicekänsla, god social kompetens och brinner för ett strukturerat arbetssätt där dokumentation och att arbeta digitalt är en naturlig del. Vi lägger stor vikt vid din personlighet och kommunikationsförmåga, din förmåga att ta initiativ samt att jobba både självständigt och i team.
Vi arbetar med att dokumentera våra lösningar och en naturlig del i rollen är erfarenhetsåterföring och enklare utbildningar för övriga tekniker. Du bidrar också till att utveckla, effektivisera och automatisera våra processer och tjänster där det är möjligt.
Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av motsvarande arbeten och att du uttrycker dig väl i tal och skrift både på svenska och på engelska. B-körkort för manuellväxlad bil är ett krav. Verksamheten har en tydlig ambition att successivt anpassa sig till ITIL som ramverk och därför är kunskap, utbildningar och/eller certifikat inom ITIL meriterande.
Du har en relevant gymnasieutbildning i botten samt en god IT-teknisk förståelse ur ett användar- och funktionsperspektiv.
Anställningsintervjuer kommer att hållas den 27/1
ÖVRIGT
Vi har rökfri arbetstid.
Vi erbjuder ett flexibelt friskvårdsavtal.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.