IT-administratör – vikariat

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa bra dagar för Karlstadsborna och samtidigt utveckla koncernen Karlstads kommun? Du får 7 000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt i det viktiga arbetet med att förverkliga vår vision om tillväxt och god livskvalitet.

Kommunledningskontoret arbetar med ledning, styrning och uppföljning av kommunens verksamheter. Vi arbetar också med att driva på utvecklingen och tillväxten i Karlstad i samarbete med näringslivet och andra aktörer. Bland våra 200 medarbetare finns många olika kompetenser och verksamhetsområden, till exempel ekonomi- och verksamhetsstyrning, juridik, upphandling, ledar- och medarbetarutveckling, kommunikation och IT-verksamhet.



ARBETSUPPGIFTER
Förvaltning IT är en enhet inom IT-avdelningen, som ansvarar för förvaltning av IKT objekten Teknisk plattform och IT arbetsplats, samt förvaltningsobjekt inom verksamhetsstöd. Vår IT-administratör ska vara föräldraledig och som vikarie kommer du att ansvara för licens- och utbildningsavtal, arbeta med Knowledge Management samt utbildningsstöd- och administration.

Ansvaret för licens- och utbildningsavtalet innebär regelbunden uppföljning av leverantörernas åtaganden inom avtalen. När det gäller licenser kommer du att vara ett stöd för IT-avdelningen vid inköp av licenser där utredning av behov och kostnad krävs samt till licensansvariga på IT-avdelningen vid dokumentation av licensbevis. Du övervakar också att IT-avdelningen förnyar sina licenser i tid. Utbildningsavtalet är nytecknat och du kommer att vara ett stöd vid utformningen av leverantörens portal för beställning av utbildning samt för IT-avdelningen vid behov av utbildning där utredning av behov och kostnad krävs.

Knowledge Management, som är ett processtöd inom ITIL, har till uppgift att försörja IT-avdelningen med den kompetens som krävs för att vi på ett professionellt sätt ska kunna utföra våra tjänster. Som IT-administratör kommer du att bevaka två delar inom processen. Den ena delen är vårt verksamhetssystem LANDdesk och den andra är verktygsstödet Comaround. Inom LANDesk finns en Knowledgeprocess som är ansluten till Incidentprocessen samt Problemprocessen. Under vikariatet ska processdelen göras om i en ny version av LANDesk och tillsammans med Incident- och Problemansvarig kommer du att utforma processen så att den passar ändamålet. För kunskapsförsörjningen till våra användare av våra tjänster och teknik har vi Comaround. Här publicerar vi färdiga manualer och artiklar från leverantören och vi skapar också egna artiklar. Inom detta ansvarområde kommer du att hålla kontakten med leverantören och hålla dig informerad om förändringar samt framställa behov av artiklar som finns inom deras portfölj. Du kommer också att utbilda våra interna medarbetare i hur man skriver artiklar. Denna arbetsuppgift kan med fördel ske i samverkan med vår kommunikatör.

Inom arbetsuppgiften utbildningsstöd- och administration kommer du att administrera och planera IT-avdelningens utbildningslokal samt administrera och följa upp egenutvecklade utbildningar. I denna arbetsuppgift ingår också att vidmakthålla och vidareutveckla detta stöd samt ta ut rapporter på användningen.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett stort intresse för problemlösning och att ge service till verksamheten. Du ska ha högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper inom IT. Du behöver vara noggrann, ha lätt för att samarbeta och ta till dig nya kunskaper. Du ska känna engagemang och ödmjukhet inför uppgiften. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Varaktighet 12 månader.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Kontaktcenter Ann Salomonsson
054-540 10 62
Gruppchef Monica Bergergård
054-540 80 54
IT-chef/CIO Inge Hansson
054-540 12 13
Qtym Peter Finell
054-14 18 08
KS ordförande Per-Samuel Nisser
070-689 39 39
KS vice ordförande Lena Melesjö Windahl
070-543 71 32
Kommunalråd Peter Kullgren
070-532 77 00
Upphandlingschef Jerker Bäckström
054-540 10 50
Upphandlingskonsult Pär-Åke Andersson
054-540 10 51
Enhetschef Lotta Wahlén
054-540 12 02

Sammanfattning

Besöksadress

Kontaktcenter, Västra Torggatan 26 Karlstad
None

Postadress

Stadshuset, Drottninggatan 32
Karlstad, 65184

Liknande jobb


23 december 2024

23 december 2024

22 december 2024