OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svensk, klimatsmart energi är nyckeln till ett hållbart samhälle och Energiföretagen Sverige är branschorganisationen som arbetar för att ge energibranschen förutsättningar för att leverera hållbar energi till alla, alltid.
Energiföretagen Sverige söker dig med stort driv och kunskap som vill bli vår nya IT-ansvarige. Du kommer leda arbetet med helheten kring IT, tex strategi, projektledning, förvaltning, utveckling och samordning för att säkerställa rätt kvalité och optimalt IT-stöd för organisationen.
Vi är mitt i en stor förändring där vi under det senaste året har utvecklat och digitaliserat våra interna och externa system samt delar av vårt utbud till våra medlemmar. Stimuleras du av att arbeta med stort eget ansvar inom IT i en intressant bransch med engagerade kollegor och specialiserade IT-leverantörer? Då kan du vara den vi söker!
Hos oss får du arbeta i en branschförening med stort fokus på våra medlemmar och för att hitta bästa lösningarna för energibranschen, där den digitala plattformen är en av nycklarna till vår framgång.
Dina arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig möjligheten att axla en mångsidig befattning och att sätta din prägel på vår digitala framtid. Du ingår i enheten Verksamhetsstöd som idag består av 7 medarbetare inom områdena, Administration, Ekonomi, HR, IT, Verksamhetsutveckling samt Webb & Mediatekniken.
I dina arbetsuppgifter ingår projektledning, förvaltning, utveckling, styrning och samordning inom IT-området. Du ansvarar för vår övergripande IT-arkitektur och dess säkerhet. Detta innebär att ansvara för och driva all den IT, digitalisering och automatisering som gör att våra kollegor och användare kan arbeta effektivt. Du ansvarar för, och arbetar löpande med, leverantörsstyrning mot våra externa IT-partners och att driva utvecklingen av IT som helhet så att de uppfyller verksamhetens krav och behov. Du har budgetansvar, vilket innebär att du har det samlade ansvaret för våra IT-kostnader och följer upp dem löpande. Tillsammans med verksamheten och förvaltningsteamen tar du fram IT & digitaliseringsstrategin i ettårsplaner samt på längre sikt med målet att utveckla organisationen, medlemsnyttan och vår affärsdrivna verksamhet.
Din profil
För att lyckas i rollen söker vi dig som har relevant högskoleutbildning med inriktning på IT samt minst 10 års arbetslivserfarenhet inom IT varav minst 5 år av liknande arbete. Du har mycket goda kunskaper och erfarenheter inom IT-ledning där du samlar in krav från verksamheten, utvärderar teknikbehov och leder upphandlingar samt efterföljande implementationsprojekt. Vidare har du god övergripande kunskap och erfarenhet av molntjänster, Office 365, CRM-system, ekonomisystem, integrationer och automatisering av processer relaterat till dessa.
Vi ser även att du har erfarenhet av att ta fram en IT-strategi och sköta leverantörsstyrning samt förhandla priser och avtal. Du är van att arbeta tillsammans med externa leverantörer och att säkerställa att leveranser möter avtalad servicenivå, ha regelbundna avstämningar och ansvara för att utveckla samarbetet så att arbetet flyter på. Du projektleder vant IT-projekt, där du prestigelöst samverkar och driver arbetet, kommunicerar, dokumenterar, planerar, genomför, följer upp och avslutar projektet samt leder och fördelar arbetet genom delegering av arbetsuppgifter inom din projektgrupp. Du prioriterar mellan arbetsuppgifter och återkopplar till mottagare. Du har goda kunskaper i både svenska och engelska, i såväl tal som skrift.
Vi sätter stor vikt vid de personliga egenskaperna. För att passa in i rollen som IT ansvarig hos oss behöver du också vara:
- självledande och effektiv,
- strukturerad och driftig,
- en problemlösare,
- noggrann och mån om en hög kvalitet,
- utåtriktad och positiv samt
- pedagogisk, kommunikativ och har lätt för att förklara IT för dem som inte arbetar med IT.
Vi erbjuder dig
Att bli en del av vårt team, som sätter våra medlemmars intressen i fokus. Under pandemin jobbar vi primärt hemifrån och framöver hoppas vi kunna arbeta tillsammans i våra trevliga lokaler belägna mitt i centrala Stockholm. Energiföretagen Sverige erbjuder bra anställningsvillkor och personalförmåner såsom träning på arbetstid, friskvårdsbidrag mm. Vi tycker det är viktigt att våra medarbetare har en bra balans mellan arbetstid och fritid.
Om oss
Energiföretagen Sverige är en branschorganisation som samlar nära 400 företag som producerar, distribuerar, säljer och lagrar elenergi och fjärrvärme. Vår verksamhet utvecklas i samverkan med medlemmarna och omvärlden. Energibranschen är en spännande bransch i utveckling. Vi ger Sverige drivkraft, idag och i framtiden. Läs mer om oss här.
Ansökan och frågor
Din ansökan med personligt brev och cv skickar du senast den 29 mars till ansokan@energiforetagen.se
Frågor om tjänsten besvaras av rekryterande chef Johanna Johansson Enhetschef Verksamhetsstöd tfn 08-677 25 10.
Fackliga företrädare är för Unionen Christer Gruber 08-677 26 61 och för SACO Louise Marcelius, 08-677 28 27.