IT-arkitekt till LKDATA

IT-arkitekt till LKDATA

Arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivning
Vill du jobba på en kommun som prioriterar digitalisering och med en stor modern IT-miljö? Motiveras du av att arbeta med utveckling och förändring av IT-tjänster, sammanställa krav och behovsbilder för att etablera och underhålla leverans- och affärsmodeller? Hos oss får du möjlighet att som IT-arkitekt planera och skapa strategier för hur IT-systemen ska struktureras och användas som stöd i den övriga verksamheten. Vidare arbetar du med omvärldsbevakning för att justera befintliga metoder och koncept  i nära samarbete tillsammans med övriga kollegor och övriga verksamheter inom Linköpings Kommun.

Om arbetsplatsen
LKDATA är en del av Verksamhetsstöd och service inom Linköpings kommun. Här arbetar ca 100 kollegor med att tillhandahålla IT-tjänster till kommunens verksamheter och i förlängningen mot brukare, elever och invånare i Linköping. Vi arbetar processorienterat i enlighet med ITIL Service Management och är certifierade enligt ISO 20 000, vilket ger oss möjlighet att hålla hög kvalitet och effektivitet inom hela vår verksamhet. Du får en unik möjlighet att tillsammans med dina kollegor tillhandahålla avancerade IT-tjänster som ligger i framkant kring utvecklingen.

Vi strävar efter att varje medarbetare ska känna arbetsglädje, ha inflytande, lust och möjlighet att utvecklas, både i arbetet och som individ. Hos oss är arbetet offensivt, varierat och utmanande. Vår kultur präglas av ett öppet klimat med högt i tak och där vi erbjuder stora möjligheter till kompetensutveckling och erbjuds alltid en mentor som stöd vid nyanställning.

Tillsammans med Linköpings kommuns verksamheter är vi i en stark period kring både utveckling och förvaltning av nya arbetssätt och IT-Stöd. Exempelvis använder hela Linköpings kommun den moderna och innovativa plattformen Google Workspace.

Ansvarsområden
Som IT-arkitekt kommer du att arbeta som lösningsarkitekt och ta fram arkitektur och struktur samt till viss del tjänstedesign för att underlätta utvecklingen av tjänsterna för kommunens verksamheter. I arbetet utgår vi från en referensarkitektur som du också kommer vara delaktig i att utforma och underhålla. Tjänsteutvecklingen sker genom inhämtning av krav och behov i samarbete med verksamheten. Utifrån krav och behov skapas lösningsarkitektur, som sedan tjänstens leverans- och affärsmodell ska möta. I utvecklingsarbetet ingår bl.a. framtagande av lösningsarkitektur, tjänsteinnehåll, leveransmodell och kostnadskalkylering.

Utvecklingsarbetet bedrivs i nära samarbete med dina kollegor från LKDATAs linjeverksamhet som aktivt deltar som resurser i utvecklingen. Arbetet innefattar även kontakter med verksamheten och externa leverantörer. LKDATAs verksamhet styrs genom Service Management, enligt ITILs ramverk och även tjänsteutvecklingen sker med stöd av detta.

Kvalifikationer
Vi tror att du har en utbildning eller erfarenhet av arbete som IT-arkitekt gärna i kombination med tjänstedesign för att skapa lösningsarkitektur, processflöden; göra processkartläggning, processbeskrivning, rutiner och tjänstebeskrivningar.
Vi tror även att du kan ha en bakgrund inom infrastruktur/projektledning och vill vidareutvecklas inom arkitektur.

För att lyckas i rollen ser vi att du har en bred teknisk förståelse, besitter kunskaper och/eller erfarenheter som IT-arkitekt alternativ erfarenhet inom infrastruktur. Vidare har du utbildning och erfarenhet inom projektledning och verksamhetsutveckling samt har B körkort. Du har en god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i såväl tal som skrift. 

Det är meriterande med:
IT-arkitektutbildning
Utbildning i Service Design
Erfarenhet av kostnadskalkylering och nyttokalkylering
Kunskap om offentlig/kommunal verksamhet


Som person motiveras du av att tillägna dig nya kunskaper och ett nytänkande kring arbetssätt. Du har en förmåga att strukturera och dokumentera ditt arbete, så att kollegor och annan verksamhet kan använda underlaget, eftersom det sker kontinuerlig utveckling av flera tjänster samtidigt. Vidare har du lätt för att omsätta teori till praktik och kan anpassa din kommunikation samtidig som du är lyhörd för andras perspektiv. Du har vana av att arbeta med komplexa frågor och förstå verksamhetens behov.

Om du inte riktigt når kraven på erfarenhet, sök rollen ändå och förklara varför vi inte får missa just dig och varför du inte vill missa chansen att arbeta med oss.



Ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse.
Intervjuer genomförs löpande men vi kommer att ta alla ansökningar i beaktande. I denna rekrytering använder vi oss av tester som en del i vår bedömning. Välkommen med din ansökan.

Information om tjänsten
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse 
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1



Om företaget
Om Verksamhetsstöd och service
På förvaltningen Verksamhetsstöd och service finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. I vår mångfasetterade förvaltning ingår verksamheterna LKDATA, Ekonomiservice, HR-service, Kontakt Linköping, Upphandling och inköp, eLärandeCenter, Stadsarkivet och Kost och restaurang. 

Att arbeta inom Verksamhetsstöd och service innebär att du är med och bidrar till utvecklingen av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar. För att säkerställa en god och användbar service strävar vi ständigt efter att ligga i framkant - oavsett om det gäller att lösa våra kunders utmaningar, hitta nya effektiva metoder eller digitalisera processer.

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniella Petersen

Cecilia Mannheimer

Emelie Özgun

Pontus Adolfsson

Konsultchef Katja Löfström

Maria Johansson

Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom

Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Randstad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 maj 2022
  • Ansök senast: 30 maj 2022

Besöksadress

Ringvägen 100
None

Postadress

Ringvägen 100
Stockholm, 11860

Liknande jobb


21 november 2024

20 november 2024

AI Risk Lead

AI Risk Lead

20 november 2024