OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu moderniserar vi och lägger extra stora resurser på vår it-avdelning i Örebro. Som en del av den satsningen inför vi ett enhetligt arbetssätt för tjänsteupphandlingar inspirerat av ITIL. Våra it-avtal ska kontinuerligt förvaltas och förändras i samarbete med våra leverantörer, samt synkroniseras för vår verksamhets största nytta. Vill du leda det arbetet? I så fall är du varmt välkommen att bygga framtidens it-avdelning med oss!
Hos oss får du ett spännande, intressant och roligt jobb, eftersom vi är engagerade och har arbetsuppgifter som varierar! Det finns alltid möjlighet att utvecklas och du är aldrig ensam, för vi vill ta tillvara vår gemensamma kunskap på bästa sätt. Vi tycker också att det är viktigt att du hittar en balans mellan jobb och fritid. Vi lovar att du kommer att bidra med samhällsnytta för både företag och medborgare i Sverige.
Om jobbet
Du kommer in i en fas, där vi inom it-avdelningen väljer att samla vår tjänsteleveranskompetens kring ITIL, som ett gemensamt ramverk för att ytterligare förbättra vår it-leveransförmåga till myndighetens kärnverksamheter och intressenter. En viktig del i ditt arbete blir att i samarbete med myndighetens inköpsenhet, förvalta våra befintliga it-avtal för att ta tillvara kunskap och erfarenhet från både it och inköp på bästa sätt. Du kommer också att arbeta med implementering av nya it-avtal, samt leda förhandlingar och omförhandlingar av dem.
Du kommer att
• följa upp it-avtal samt förbättra kvalitet och leveransprecision
• leda arbetet med kostnadsuppföljningar
• ansvara för att ITIL-processerna för avtalshantering är effektiva
• utveckla, optimera och underhålla myndighetens taktiska relationer med it-leverantörer
• agera rådgivare vid frågor rörande it-avtal
• ha en roll som sakkunnig vid förnyad konkurrensutsättning för olika it-uppdrag inom myndigheten
• säkerställa kunskapsspridning relaterat till hanteringen av it-leverantörskontrakt och it-styrprocesser inom myndigheten
• ha ett tätt samarbete med ekonomiavdelningens inköpsenhet, både i förvaltningsfasen och vid arbete med att implementera nya avtal
• leda förhandlingar med it-leverantörer i samarbete med inköpsenheten.
Om du ska trivas hos oss
behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt. Eftersom du är vår avtalsansvariga, ska du på ett bra sätt kunna representera myndigheten i dialog med externa partners, samt representera it-avdelningen mot dess interna kunder. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för våra olikheter.
Du måste ha
• en lämplig högskoleexamen inom juridik, ekonomi, it eller motsvarande kunskaper införskaffade på annat sätt
• minst 2 års dokumenterad erfarenhet av it-avtalsarbete (t.ex. av förhandlingar, upphandlingar och kvalificerad uppföljning)
• grundläggande kunskaper gällande it inom drift, förvaltning och utveckling
• en god förhandlingsvana
• ITIL-foundation certifiering.
Det är meriterande om du också har
• grundläggande kunskaper om PM3 och ett agilt arbetssätt
• praktisk erfarenhet av arbete med LOU
• breda och grundläggande kunskaper gällande it inom drift, förvaltning och utveckling.
Vi vill att du
• har en mycket god förmåga att kommunicera via tal, skrift och bild
• kan skapa och behålla förtroendefulla relationer
• ska kunna vara beslutsam och distinkt när det krävs
• är ansvarstagande
• är självständig och initiativrik
• är strukturerad, analytisk och kreativ
• har en god samarbetsförmåga och delar med dig av dina kunskaper.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vill du veta mer?
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Vi vill att du börjar enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.
Du är välkommen att kontakta
Sektionschef Mikael Joki, mikael.joki@transportstyrelsen.se 010-49 57849.
Saco, Maria Sahlén Eriksson och ST, Leena Sutela, som nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Välkommen med din ansökan
Vi behöver din ansökan senast den 13 november 2016 märkt med referensnummer TSG 2016-3148. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 14 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om It-avdelningen:
It-avdelningen stöder alla avdelningar i it-frågor och arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur. Vi är 260 medarbetare.