IT Business Analyst

IT Business Analyst

Arbetsbeskrivning

Skulle du vilja jobba för ett logistikbolag i framkant som varje dag gör vardagen enklare och världen mindre? Har du ett stort intresse för moderna utvecklingsinsatser på morgondagens utmaningar? Har du dessutom en stor inre motor, lätt för att kommunicera med många typer av stakeholders och erfarenhet från IT-miljöer? Då har vi något väldigt spännande att erbjuda!
Just nu söker vi på Bring och vår division för E-handel och Logistik efter vår nästa kollega till rollen som IT Business Analyst. Baserad på vårt svenska huvudkontor i Stockholm kommer du att vara delaktig i strategiska initiativ inom tjänsteutveckling och driftslösningar i framförallt Sverige, men även övriga delar av Norden där vi bedriver verksamhet.
Ditt huvudfokus kommer ligga i att stötta och utmana verksamhets- och utvecklingsrelaterade förändringsbehov. Därtill kommer du att bistå kundorienterade tjänster så att de snabbt kan komma in på marknaden genom tvärfunktionellt samarbete med olika intressenter i företaget, koncern-IT och externa leverantörer. Ditt huvudsakliga mål blir att finna lösningar till affärsproblem som genererar ett mervärde till organisationen som helhet.
Vi har utvecklat vårt eget ramverk för innovation och utveckling, kallat Helix, som ligger till grund när vi utforskar och utvecklar idéer. Genom moderna former av samarbete och utveckling så säkerställer vi att rätt fokus, hög hastighet och stor flexibilitet genererar ett värde till våra kunder på en ständigt föränderlig marknad.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Arbeta som kravställa både på operationell och strategisk nivå, och som spindel i nätet mellan olika stakeholders
Säkerställa att affärsproblem/behov utmanas, analyseras, formuleras och förstås på rätt nivå beroende på initiativets behov
Delta i agila, tvärfunktionella team i Helix olika faser för att utforska, skapa och genomföra nya initiativ
Ta fram beslutsunderlag för enskilda ärenden och större initiativ/projekt
Adressera och belysa interaktioner mellan olika IT-system och processer
Stötta Product Owners genom att hjälpa dem att underhålla och prioritera ”Product Back-log”
Kunna gå in i rollen som Product Owner
Kvalifikationer
För att lyckas i den här rollen tror vi att du har:
En examen på universitesnivå, med fördel inom områden som IT, ekonomi, logistik eller teknik. Alternativt kan du uppvisa relevant erfarenhet i en roll med liknande ansvar, uppgifter, omfattning och komplexitet.
Förmågan att arbeta obehindrat i ett skandinaviskt språk + engelska
Erfarenhet av olika typer av utvecklingsmetodiker, både traditionella- och agila metoder såsom Scrum och Kanban. 
Erfarenhet inom dokumentering och kravställning av affärsbehov
Kompetens relaterad till IT-säkerhet (ex. informationssäkerhet, cybersäkerhet, GDPR)
Kompetens inom kvalitetsuppföljning, testning och/eller testledning
Meriterande faktorer:
Erfarenhet som projektledare / IT Business Analyst / Product Owner
Erfarenhet av produktionsstruktur och systematik i större logistikföretag
Kännedom kring metodiker inom ”Design Thinking”
Personliga egenskaper:
Du är självgående, nyfiken och har en stor inre motor
Du är flexibel och har förmågan att snabbt anpassa dig till förändringar
Du är bra på att både kommunicera (muntligt och skriftligt) och samarbeta med alla olika typer av stakeholders i en värdekedja / tvärfunktionella team
Du har en hög analytisk förmåga och en strukturerad arbetsmetodik
Du trivs och motiveras av att få arbeta både operativt och strategiskt
Du har möjlighet att resa minst en gång i veckan och har möjlighet att arbeta på obekväma tider
Vi erbjuder
En utvecklande tjänst i en av koncernens mest spännande miljöer och med stora möjligheter att påverka Brings framtid. Dessutom får du arbeta tillsammans med kollegor som har hög kompetens, stort driv och engagemang i en koncern som sätter hälsa, miljö och säkerhet högt på agendan.
Omfattning och placering
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, med önskemål om att det sker så snart som möjligt. Tjänsten är primärt placerad på vårt svenska huvudkontor i Västberga, Stockholm, men eftersom du kommer att bistå samtliga affärsområden i Norden förekommer även resor i tjänsten.
Bring
Bring är en del av Posten Norge-koncernen, den fjärde största post- och logistikaktören i Norden. Vi är ett stort och kompetent lag med drygt 13 000 koncernmedarbetare. Vår vision är att göra vardagen enklare och världen mindre. Detta genom att förenkla och öka värdet för handel och kommunikation mellan människor och verksamheter i Norden, samtidigt som vi har högt ställda miljömål på gröna transporter.
Skicka in din ansökan redan idag!
Ansökningarna hanteras löpande och vi kan komma att tillsätta tjänsten innan sista ansökningsdatum, så skicka in din ansökan redan nu. Vi har fokus på personlig mångfald som en naturlig spegling av hur samhället ser ut och välkomnar alla att söka. 
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Fredrik Lindqvist på fredrik.lindqvist@bring.com.
För frågor om rekryteringsprocessen, vänligen kontakta Jakob Ingemansson på +4673 146 23 30 eller jakob.ingemansson@bring.com.
Vi ser fram emot att höra från dig!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bring Express Sverige AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 september 2021
  • Ansök senast: 15 september 2021

Besöksadress

Bordsvägen 3
None

Postadress

None
JÖNKÖPING, 55652

Liknande jobb


23 december 2024

Erfarenhet av ekonomi/juridik- se hit!

Erfarenhet av ekonomi/juridik- se hit!

17 december 2024

Projektsamordnare

20 december 2024

Transaction Analyst

Transaction Analyst

19 december 2024