OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Kulturförvaltningen arbetar på uppdrag av kulturnämnden.
Verksamheten omfattar Kulturskolan, Liljevalchs konsthall, Stadsbiblioteket samt Stadsmuseet med Medeltidsmuseet och Stockholmia. Vi svarar också för stadens kulturstöd, Ungdomsfestivalen ”We Are STHLM” och kulturfestivalen. Kulturförvaltningen har ca 950 anställda och 16 000 elever i Kulturskolan, vi har också 5 miljoner digitala besökare och bedriver verksamhet i ett 40-tal bibliotek i hela Stockholms stad.
Administrativa staben är en del av helheten på kulturförvaltningen och arbetar nära dess avdelningar. Vi erbjuder ett spännande, utvecklande och självständigt arbete i en intressant organisation med många olika verksamheter. Administrativa staben har ett övergripande ansvar för hela förvaltningen gällande HR-frågor, ekonomi, it, lokal och säkerhet, kansli och arkiv. It-enheten ingår i administrativa staben. Enheten är en strategisk och operativ resurs för hela förvaltningen. Vi arbetar aktivitetsbaserat i fina lokaler på Askebykroken 13 i Rinkeby.
Tjänsten som it-controller är organisatoriskt placerad på kulturförvaltningens it-enhet och ingår i enhetens linjeorganisation. Enheten ansvarar för att utveckla och förvalta digitala tjänster som används av verksamheter på kulturförvaltningen i Stockholms stad.
Arbetsbeskrivning
Som it-controller hos kulturförvaltningen har du en central roll i utvecklings- och förvaltningsarbetet som styrs och leds i objektet Gemensam it. Du kommer att arbeta med att samordna, fånga upp behov och utveckla arbetet för vårt gemensamma it-stöd samt eskalera eventuella problem i stadens it-leverans. Vid införandet av nästa generations it-service kommer du att stötta verksamheten i övergången till det nya, se även http://www.stockholm.se/gsit
Arbetsuppgifter
- Ge beställnings- och leveransstöd, hantera och följa upp ärenden, licenser, ta fram och analysera statistik
- Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och ta fram beslutsunderlag
- Kvalitetssäkra och sammanställa beslutsmaterial för it-investeringar
- I nära samarbete med ekonomifunktionen driva, utveckla och säkra efterlevnad av processerna runt budgetering, prognostisering och uppföljning
- Vara påläst och uppdaterad vad gäller avtal, licenser, regelverk, policys och riktlinjer
- Fördjupa dig och ansvara för behovsinsamling för våra gemensamma it-tjänster
- Upprätthålla god kommunikation inom kulturförvaltningen samt med övriga förvaltningar och bolag inom Stockholms stad, leverantörer och andra parter
- Kontinuerligt förbättrings- och utvecklingsarbete för ökad kvalitet, effektivitet och tydlighet.
Kvalifikationer
- Relevant akademisk utbildning eller kompetens som vi bedömer som likvärdig
- God kompetens och erfarenhet från arbete med digitalisering och förvaltning av it samt god teknisk förståelse
- God kompetens om arbete enligt ITIL i kombination med pm3
- God kompetens och erfarenhet från budget- och prognosarbete, ekonomisk analys, kvalitetssäkring av förvaltnings- och projektbudgetar samt att utveckla arbetssätt och rutiner kring detta
- God förmåga att bedöma tekniska lösningar och relatera dessa till verksamhetsbehov
- God förmåga att värdera konsekvenser av olika teknikval för våra verksamheter
- Erfarenhet av kontinuerligt förbättrings- och utvecklingsarbete för en ökad effektivitet och tydlighet
- God förmåga att bygga goda relationer och att arbeta i en konsultativ roll
- God förmåga att sätta dig in i tekniskt och logiskt utmanade frågeställningar.
Som person ser vi gärna att du är strukturerad och kan arbeta både självständigt och i team. Du är driven och lösningsorienterad, utan att ta genvägar. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och behärskar svenska språket väl i både i tal och i skrift samt förstår och gör dig förstådd på engelska. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Meriterande
- Erfarenhet av att arbeta inom kommunal eller statlig myndighet
- Erfarenhet av Lilla ratten eller motsvarande projektstyrningsmodeller
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enheten för förskolesamordning Stefan Larsson Lindmark
08-508 33 990
Hr-konsult Jeanette Steenberg
08-50811731
Enhetschef Camilla Ströberg
08-508 25 622
HR- konsult Lina Eliasson Bergström
08-508 11 736
Enhetschef Anni Stavling
08-508 33 073
Kerstin Fagerström-Clarin
0850821840
Cecilia Skarke
0850810841
Silvana Carinci, rektor Långbrodalsskolan
0761221802
Margita Norberg, rektor Fruängens skola
08508 237 00
Hans Winblad, förskolechef
08/50847340