OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
IT-controller/Business controller med inriktning mot IT sökes till Ekonomiavdelningen, Enheten Ekonomistyrning
Arbetsförmedlingens uppdrag handlar i grunden om att bidra till en väl fungerande arbetsmarknad för både arbetssökande och arbetsgivare.
Arbetsförmedlingen är nu inne i en förnyelseresa, som innebär en genomgripande reformering av myndigheten där vi kommer att leverera tjänster på ett annorlunda sätt med nya metoder och i nya kanaler. Arbetsförmedlingens medarbetare och chefer behöver också förhålla sig till varandra och våra kunder på ett nytt sätt. I korthet handlar det om att stärka samarbetet och ha en helhetssyn på uppdraget samt i än större utsträckning utgå från kundernas behov.
Ekonomiavdelningen är också inne i ett förändringsarbete med ett ökat fokus på digitalisering samt enhetliga processer. Ekonomistyrningsenhetens förnyelseresa innebär att vi utifrån nytt arbetssätt med erbjudanden och tjänster har som ambition att skapa förutsättningar och förståelse för ett så effektivt användande av Arbetsförmedlingens resurser som möjligt. Detta genom ett strategiskt och proaktivt förhållningsätt i nära samarbete med verksamheten.
Vi söker nu en IT-controller/Business controller med inriktning IT, till sektionen VO Direkt, IT och HK. Sektionen arbetar med att ge controllerstöd till Verksamhetsområde Direkt som har huvudansvaret för Arbetsförmedlingens digitala kundkanaler och för kundtjänst, IT-avdelningen samt Huvudkontorets övriga avdelningar såsom Ekonomiavdelningen, HR, Kommunikationsavdelningen, Analysavdelningen med flera. Tjänsten riktar sig främst mot avdelningar inom IT samt Digitala tjänster VO Direkt.
Arbetsuppgifter
Arbetet utförs med hög grad av självständighet och omfattar huvudsakligen budgetering, uppföljning, analys och prognos. Du kommer bland annat att delta i strategiskt ledningsgruppsarbete och budgetprocesser, göra uppföljningar samt analysera och rapportera till budgetansvariga chefer. Du kommer även arbeta med utveckling av myndighetens ekonomimodell och vi ser gärna att du är intresserad och engagerad av det. I arbetsuppgifterna ingår också att arbeta med uppföljning av nyttorealiseringar, business case, framtagande av indikatorer och andra nyckeltal samt finansiella beslutsunderlag.
Kvalifikationer
- Akademisk examen inom ekonomi 180 högskolepoäng (motsvarande 120 poäng i tidigare system)
- Erfarenhet av ekonomistyrning på statlig myndighet
- Erfarenhet som controller med samordnande/processledande uppgifter i en större organisation
- Erfarenhet av framtagning av nyckeltal, kalkyler samt effekt- och nyttoberäkningar
- Erfarenhet av IT investeringar och finansieringsfrågor
Meriterande egenskaper
- Erfarenhet av ledningsgruppsarbete på strategisk nivå
- Erfarenhet av utvecklingsinriktad verksamhet
- Erfarenhet av arbete inom digitalisering och agil utveckling
Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen krävs det att du är analytisk, ansvarstagande och initiativrik. Samarbete och nära dialog med budgetansvariga chefer ställer krav på god kommunikativ förmåga såväl som en god pedagogisk förmåga att förklara ekonomiska samband. Då vi är inne i ett förändringsarbete inom såväl enheten som myndigheten så kommer egenskaper som att vara lösningsorienterad, flexibel och villig att delge kunskaper och erfarenheter, att vara värdefulla. Samtidigt så innebär detta förändringsarbete att det finns stora möjligheter att vara med och påverka i skapandet av nya arbetssätt tillsammans med teamet och verksamheten.
Övrigt
Tillsvidareanställning tillämpas som inleds med 6 månaders provanställning om du inte är anställd i myndigheten. Tillträde snarast efter överenskommelse. Placeringarna är i Stockholm (Solna Strand).
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer Af-2020/0074 0819 senast den 13 januari 2021. Du ansöker genom att klicka på knappen "ansök" nedan. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.