IT demandkoordinator

IT demandkoordinator

Arbetsbeskrivning

SKB söker en driven och engagerad IT demandkoordinator

IT-verksamheten på SKB står inför nya spännande utmaningar i att stötta SKB:s verksamhet som ska bygga ett av världens första slutförvarssystem för använt kärnbränsle. Uppdraget är i stora delar ett pionjärarbete och innebär många komplexa utmaningar.

Samtidigt finns stora drivkrafter för IT-organisationen att arbeta närmare övriga parter inom kärnkraften och hitta smarta och effektiva gemensamma lösningar. I denna resa så söker vi en driven och engagerad IT demandkoordinator som vill vara med och driva utvecklingen framåt.

Vad du kommer att göra
Att vara demandkoordinator innebär att vara drivande i utformningen av verksamhetens IT-stöd gentemot SKB:s verksamhet och IT-leveransorganisationen. Genom att arbeta nära verksamheten inom en eller flera verksamhetsområden ges förutsättningar att identifiera kommande och existerande behov och företräda dessa gentemot IS/IT-leverantören:
• Övergripande (både strategiskt och taktiskt) ansvara för att tillgodose IT-stödet för en eller flera av SKB:s verksamhetsområden
• Förutse och förstå verksamhetens IS/IT-behov inom sina verksamhetsområden
• Driva utarbetandet av förvaltningsplaner och budget tillsammans med verksamhet och IT-leveransorganisationen
• Vara beställare mot IS/IT-leverantören för ändringar och uppdrag inom sina områden
• Förstå och hantera såväl befintliga system som nya behov inom sina verksamhetsområden
• Utmana verksamhetens arbetssätt i syfte att optimera IS/IT-budgeten utifrån vad som skapar mest nytta för helheten

Vem är du?
Vi söker dig med relevant universitetsutbildning eller motsvarande erfarenhet. Du ska ha arbetat med förvaltningsstyrning tidigare och erfarenhet av PM3 och ITIL är meriterande. Du har flerårig erfarenhet av projektledning eller andra ledande roller inom IS/IT-projekt, gärna inom bygg- och anläggningsprojekt eller projekt med högt ställda säkerhetskrav. Meriterande är även erfarenhet från kärnteknisk verksamhet.

I din roll har du förmågan att agera strategiskt och strukturerat. Du är självgående, har ett eget driv och tar gärna en ledande roll. Då tjänsten innebär många gränsytor både inom den egna enheten samt mot verksamheten i övrigt har du god samarbetsförmåga.

Som person är du resultatinriktad, strukturerad, lösningsorienterad och drivande samt har stor social förmåga.

Det är meriterande om du har
- kunskap om SKB:s verksamhet och arbetssätt
- tidigare erfarenheter från en bransch med höga krav på säkerhet

Här kommer du att arbeta
Enheten IS-IT ligger inom avdelning Finans- och Affärsstöd där även enheter för juridik, inköp, ekonomi och administration ingår. Demandkoordinatorn rapporterar direkt till enhetschefen för IS/IT.

Varför ska du arbeta hos oss?
Hos oss får du möjlighet att utvecklas i en spännande organisation med många nationella och internationella sakkunniga experter som gärna delar med sig av kunskaper och erfarenheter.

IS/IT-enheten genomgår en organisationsförändring och etablerar en ”Demand-Supply” organisation. Som demandkoordinator spelar du en mycket viktig roll i denna transformation och givet att förändringen är i ett tidigt skede finns stora möjligheter att påverka utformningen av den nya organisationen samt din egen roll.

Eftersom SKB ingår i Vattenfallkoncernen finns goda karriärmöjligheter inom en stor dynamisk organisation.

Våra medarbetare är avgörande för vår framgång. Det är viktigt att hela livet fungerar. Därför är vi måna om att våra medarbetare upplever en god balans mellan arbete och fritid. SKB erbjuder till exempel friskvårdsbidrag, arbetstidsförkortning samt föräldraledighetstillägg.

Det här är vi, dina framtida arbetskamrater
På SKB träffar du människor med olika utbildning, olika förmågor och olika bakgrunder. Alla är olika, och det tycker vi är bra. Vi på SKB är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer öppet och framgångsrikt företag. Och genom att var och en har möjlighet att utveckla sig själv, utvecklas även vår verksamhet.

Men på ett väsentligt sätt är vi alla lika. Det som enar oss, är att vi siktar mot ett tydligt mål: det att skapa trygghet för kommande generationer.

På vår webbplats, finns mer information om SKB och hur det är att arbeta hos oss. Vi ser fram emot att lära känna dig.

Ytterligare information
Rekryterande chef: Jakob Brundin, 073-558 37 03
Rekryterare: Carolina Bölander, 073 431 12 60.

Fackliga företrädare är för Saco-SKB är Marika Westman, 070-638 34 36, för Unionen Carina Gottfridsson, 0491-76 32 30 och för Ledarna Bo Johansson, 073-807 23 23.

Placeringsort: Solna, Oskarshamn eller Östhammar.

Tjänsten kräver en mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, både på svenska och på engelska.

SKB är en del av Sveriges kritiska infrastruktur, därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Välkommen med din ansökan, personligt brev och CV senast den 17 januari 2021. Urval sker löpande.

Vi ser fram emot din ansökan!
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SKB - Oskarshamn Oskarshamn
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 december 2020
  • Ansök senast: 17 januari 2021

Postadress

Oskarshamn
Oskarshamn, 57255

Liknande jobb


IT-samordnare

25 november 2024

Business IT Service Manager

Business IT Service Manager

22 november 2024

NetSuite Developer

22 november 2024

Informationssäkerhetssamordnare

20 november 2024